Byggahus.se

Vad behövs i en bygglovsansökan?

1. F
    Medlem · 1 559 inlägg
    Hej!

Tänkte fråga vad som behövs i en bygglovsansökan för ett garage?

Jag har hört att det måste bifogas en fackmannamässig ritning som bilaga. Är det sant eller kan man skicka med en lekmannamässig noggrann skiss?

Om det måste bifogas en fackmannamässig ritning, vart vänder man sig för att köpa en sådan? Låter ganska dyrt tycker jag.

Mvh
    Fredrik

2. J
    Medlem · 20 inlägg

jepser

Medlem

Re: Vad behövs i en bygglovsansökan?

Kontakta byggnadsinspektören i din kommun.
    I vårt fall (Kävlinge kommun) så var de mycket hjälpsamma och berättade precis vad som krävdes för bygglovet. Nu bygger vi både hus och garage så där krävdes det ordentliga ritningar.

3. F
    Medlem · 1 559 inlägg

Hej!

Tack för svaret!

Menar du att en ordentlig ritning var något ni då köpte eller klarade ni att rita den själv?

mvh
    Fredrik

4. J
    Medlem · 20 inlägg

jepser

Medlem

Vi gjorde så att vi själva ritade hur vi ville ha vårt hus. Därefter betalade vi en byggnadsingenjör som gjorde alla konstruktionsritningar. Nu ritade ju vi både hus och garage på samma gång. När han ritade vårt hus så tog han hänsyn till alla byggtekniska saker vilket gjorde att mått förändrades så att de passade byggstandard så som tex olika cc mått osv. Jag är övertygad om att detta kommer att sänka själva produktionskostnade när vi nu skall bygga huset. Han kommer dessutom att vara vår KA för bygget. Är det bara ett garage du vill ha hjälp med kan jag inte tänka mig att det blir speciellt dyrt att få det ritat. Kolla med kommunen eller någon byggare, de brukar ha namn på lokala förmågor som gör sånt.

Hälsningar

Jesper

5. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Antagligen behöver du 2 saker:

- Situationsplan - dvs en ritning i skala 1:100 över tomten och placeringen av garaget på tomten
    - Fasadritningar från alla fyra håll. (Borde gå att göra på ett ritark)

Vad som inte behövs för bygglovet är en konstruktionsritning - dvs hur alla väggar ser ut invändigt, dimensionering et cetera.

Om du köper en byggsats bör det ingå. I annat fall, ta en titt på hur fasadritningar ser ut och rita en själv, likadan, det är inte så himla svårt om det bara är ett garage.

För byggstart sen kan du evt. behöva konstruktionsritningar - men ta en titt på träteknisk hemsida, allt du behöver bör du hitta där, utom dimensionering av takstolar, och om du köper dom färdiga (knappt lönt att göra själv) så bör takstolsfabriken kunna ge dig konstruktions/dimensioneringsdata för din snözon.

Så hade iaf jag tänkt göra den dagen jag bygger garage - men just nu väntar jag på bygglovet på tillbyggnad till huset.

Mvh
    /Angelven

6. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Jag fick utan problem bygglov utifrån en ritning av garaget som jag gjort helt själv, från start till slut, inklusive höjdutsättning. Ett garage är ju sällan särskilt komplicerat så om man bara kan grunderna eller orkar lära sig dessa så är det inte svårt.

Jag ritade garaget på en kväll (3-4 timmar), men då var det ett ganska standard-mässigt dubbel-garage med några fönster och en dörr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.