371 läst · 5 svar
371 läst
5 svar
Vad behövs för ny radiator?
Hej
En otroligt korkad fråga men vi har fått rören framdragna till där vattenburen radiator ska sitta.
Vad ska man köpa till radiatorn.
Fick rekommenderat följande,
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...a-element/vattenburet-element-thermopanel-v4/
Till det gissar jag en termostat. Men behövs det någon koppling för själva anslutningen till rören? Vad köper man då?
En otroligt korkad fråga men vi har fått rören framdragna till där vattenburen radiator ska sitta.
Vad ska man köpa till radiatorn.
Fick rekommenderat följande,
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...a-element/vattenburet-element-thermopanel-v4/
Till det gissar jag en termostat. Men behövs det någon koppling för själva anslutningen till rören? Vad köper man då?
Oj vilken korkad fråga 😂
Skoja bara. Följer med intresse. Du behöver nog ge mer info. Vilket värmesystem, bergvärme? Enrörs eller tvårörssystem? Hur stort rum? Källare eller i markplan? Användningsområde?
Bidrog inte med något svar men utökade frågan lite.
Installerade själv en radiator i vår tvättstuga nyligen. Överdimensionerade rejält för att få det varmt så att det torkar bra.
Skoja bara. Följer med intresse. Du behöver nog ge mer info. Vilket värmesystem, bergvärme? Enrörs eller tvårörssystem? Hur stort rum? Källare eller i markplan? Användningsområde?
Installerade själv en radiator i vår tvättstuga nyligen. Överdimensionerade rejält för att få det varmt så att det torkar bra.
Bbergvärme, tvårörsystem.janwide skrev:
Oj vilken korkad fråga 😂
Två rum är sovrum, ett rum är tvrum. Samtliga har normalstora fönster (treglas)
Fick rekommenderat att köpa två stycken 600x1600 och ett 600x1800, specifikt tp21 thermapanel v4.
Specifikt detta för sovrummen; https://www.vvsochbad.se/thermopanel-v4-radiator-tp21-60x160-cm-21-m2-1145771
Fönstrena i sovrummen är 160cm breda. Allt är renoverat så tjock med isolering i väggarna, taket fullt med 40cm lösull etc.
Ena sovrummet är typ 3x3, det andra är kanske 3,5x4. Både sovrummen har två ytterväggar, som är utsatta för hård vind.
Ska man dimensionera upp radiatorerna? Tycker det känns som mycket krut i dom.
Det jag reagerar på är att priserna jag fick som offert om jag köper genom röris. Lite under 5000 per element för sovrummen. Men då är allt komplett, försöker fatta priserna men vet inte vad man behöver för prylar.
Du vinner ju inget på att överdimentionera i förhållande till andra rum. Så se bara till att de nya inte är sämre än det befintliga.
5000 kr från rörmokaren. Är det med montering eller är det bara radiatorerna? Är det bara radiatorerna finns ingen anledning att betala extra. Antar att du tänker koppla in själv. Radiatorn du länkar till har inbyggt koppel så då behöver du bara kopplingar och ev, vinklar så att du kan koppla på dina framdragna rör. Vad du behöver beror på vad som är framdraget och ur det ser ut. Ta gärna bild på hur det ser ut i rummen. VVS & Bad kan säkert hjälpa dej så att du får rätt prylar. Ring kundtjänst!
Jag vet faktiskt inte om priset för montering är med i det, får fråga.
Var uppe och mätte och rummen är typ 9, 12 och 16 kvm. Jag förstår att man vill ha liknande storlek på radiatorer för utseende skull men det känns som en radiator som är mer lämpad för 21kvm känns kanske kraftigt för rum på 8 och 13 kvm? Och en som är lämpad för 23kvm är lite väl för 16 kvm?
Jag tror priset är helt ok, men det är väl storleken på radiatorerna som känns väl tilltaget. Huset är från -51 och nu har vi byggt om så alla rummen är "på riktigt" isolerade. Lösull på vinden (från 10-20cm kutterspån till 30-40cm cellulosa) och från 5-7 packad halm i väggarna till cellulosa typ 30cm, om inte mer. Så är inte orolig över att huset är kallt längre, men samtidigt är rummen hårt utsatta av vind (bor vid vänern)..
Var uppe och mätte och rummen är typ 9, 12 och 16 kvm. Jag förstår att man vill ha liknande storlek på radiatorer för utseende skull men det känns som en radiator som är mer lämpad för 21kvm känns kanske kraftigt för rum på 8 och 13 kvm? Och en som är lämpad för 23kvm är lite väl för 16 kvm?
Jag tror priset är helt ok, men det är väl storleken på radiatorerna som känns väl tilltaget. Huset är från -51 och nu har vi byggt om så alla rummen är "på riktigt" isolerade. Lösull på vinden (från 10-20cm kutterspån till 30-40cm cellulosa) och från 5-7 packad halm i väggarna till cellulosa typ 30cm, om inte mer. Så är inte orolig över att huset är kallt längre, men samtidigt är rummen hårt utsatta av vind (bor vid vänern)..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad behövs för att montera ny toalettstol?
Vatten & Avlopp -
Behövs nybyggnadsförsäkring
Försäkringar -
Ny tjänst som hjälper dig optimera elförbrukningen. Behövs det?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vilket verktyg/nycker behövs för att demontera hoppe handtag New York?
Fönster & Dörrar -
Behövs nytt bygglov för att ersätta en stödmur?
Bygglov