Min gamla cistern har spruckit så jag behöver en ny stol. Den här verkar vettig: https://www.hornbach.se/p/toalettstol-gustavsberg-nautic-1500-hygienic-flush/5661130/
Så här ser det ut nu när gamla stolen är borta. Röret i golvet är 125mm, ca 110 mm mellan vägg och avlopp. Vattnet kommer ut ca 22cm ovan golv, ca 15mm på detta rör.
Vad behöver jag köpa på byggvaruhuset för att undvika flera resor dit?
Toalettstolen
Våtrumssilikon
Lim? (den gamla var bara skruvad och silikon - brukar hålen sitta på samma ställe på nya och gamla toaletter från Gustavsberg?)
Muff?
Så här ser det ut nu när gamla stolen är borta. Röret i golvet är 125mm, ca 110 mm mellan vägg och avlopp. Vattnet kommer ut ca 22cm ovan golv, ca 15mm på detta rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad behöver jag köpa på byggvaruhuset för att undvika flera resor dit?
Toalettstolen
Våtrumssilikon
Lim? (den gamla var bara skruvad och silikon - brukar hålen sitta på samma ställe på nya och gamla toaletter från Gustavsberg?)
Muff?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 281 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 281 inlägg
Det är rör rakt ner i golvet. Blev lite bråttom så jag har faktiskt redan hunnit iväg till Hornbach och fick lite hjälp där. Det jag fick med mig var en gummimanschett, silikon (Sikasil C), själva toalettstolen och en anslutningsslang.Krilleman skrev:
Allt monterat nu och tror det blev ok. De två saker jag kunde gjort bättre var att haft en lite kortare anslutningsslang och mitt avlopp var 125mm så manschetten fick tvingas på men tror det blev tätt ändå. 😅
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 281 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 281 inlägg
P Peter321 skrev:
Uppsticket ovan golv är ju även det av intresse då det bör vara minst 6cm för att gummimanschetten skall täta ordentligtP Peter321 skrev:Det är rör rakt ner i golvet. Blev lite bråttom så jag har faktiskt redan hunnit iväg till Hornbach och fick lite hjälp där. Det jag fick med mig var en gummimanschett, silikon (Sikasil C), själva toalettstolen och en anslutningsslang.
Allt monterat nu och tror det blev ok. De två saker jag kunde gjort bättre var att haft en lite kortare anslutningsslang och mitt avlopp var 125mm så manschetten fick tvingas på men tror det blev tätt ändå. 😅
Logga in
Skapa konto
Min tanke var att kapa och sätta en form av WC-ansluting som är godkänd efter (befintliga?) klinkret ligger på plats.
Likt:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_96_2316848.pdf
Vattnet är ju även av intresse då du ser ut att ha klämringsända på din ballofix.
Inget bra om du kör en anslutningsslang direkt på det.
Logga in
Skapa konto
Tack för detta! Jag mätte den inte men tror att den var högre än 6 cm och det satt en gummimanschett där tidigare så hoppas att det blev bra ändå.Krilleman skrev:Uppsticket ovan golv är ju även det av intresse då det bör vara minst 6cm för att gummimanschetten skall täta ordentligt
[bild]
Min tanke var att kapa och sätta en form av WC-ansluting som är godkänd efter (befintliga?) klinkret ligger på plats.
Likt:
[länk]
Vattnet är ju även av intresse då du ser ut att ha klämringsända på din ballofix.
Inget bra om du kör en anslutningsslang direkt på det.
[bild]
Det följde med en ny ballofix med toaletten så den byttes ut. 😀
Liknande trådar
-
Vad behövs för att dela vatten från borrad brunn?
Vatten & Avlopp -
Hur stor betongblandare behövs för att gjuta 1kbm?
Grund & Markarbeten -
Vad behövs för att isolera uteförråd?
Isolering -
Vilken sorts brunn behövs för att montera backventil under mark
Vatten & Avlopp -
Vad behövs för att få handtaget att sitta fast?
Fönster & Dörrar