Hej!
Har kommit på att bygga en ordentlig trappa till altanen då den gamla murknat bort och tydligen bara bestod av två stockar…

Har en tydlig vision på hur jag vill ha det men vet inte riktigt var jag ska börja. Har försökt mäta upp och skissa så gott jag kan. Men hur gör jag nu? Går lite i lås när det kommer till att räkna ut mängden virke. Behöver också en stomme. Vad behöver jag tänka på där?
Verktyg har jag tillgång till hur mycket som helst, så det är det minsta problemet!😃
Har tidigare byggt bla en enkel version av en altan. Hade dock hjälp av min händige far då som dessvärre inte finns tillgänglig längre… Så nu har jag kört fast!

Sätter in bild på hur det ser ut i nuläget och hur min skiss ser ut. Måtten är något osäkra ännu, tänkte sätta upp nån form av trådritning för att få en ungefärlig bild. Hela huset är byggt med spillvirke någon gång för hundra år sedan så det är dessutom inte rakt och jämt överallt…

Tack på förhand!

• Bild av ett altanbygge där gamla trappdelar ligger kvar och nya virkesbitar är upplagda för att markera en ny trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av trappkonstruktion med måttangivelser och anteckningar på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
[(1,2 + 1,2 + 0,8 + 0,8 + 1,4) x (4/1,2) + (1,35/1,2) x 1,98] x 1,2 = antal löpmeter som går åt.
Man brukar räkna med ca 10-20% spill, därav ”x 1,2” på slutet.

• Gilla
TaFa
  • Laddar…
K
Om det svåraste problemet är mängden så är det ju ingen fara. Köp 24 lpm enligt formeln ovan, är ju bara 5st 4,8m plankor, så inte hela världen om det blir 2m över eller att du behöver komplettera med en sista planka pga felkap osv..

• Gilla
TaFa
  • Laddar…
Köp extra virke, du kommer i alla fall upptäcka att du inte köpte nog. Har man en fin stapel tryckt virke hemma så kommer dwt nämligen det dyka upp projekt där virket gör nytta. Ett exempel är de två blomlådorna som kommer stå på vardera sidan av trappen någon gång i mitten av sommaren, ett annat är bänken som bör stå en bit bort så du kan njuta sv den fina trappen och blomlådorna. Sen behöver du ett bord framför bänken och..

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Köp extra virke, du kommer i alla fall upptäcka att du inte köpte nog. Har man en fin stapel tryckt virke hemma så kommer dwt nämligen det dyka upp projekt där virket gör nytta. Ett exempel är de två blomlådorna som kommer stå på vardera sidan av trappen någon gång i mitten av sommaren, ett annat är bänken som bör stå en bit bort så du kan njuta sv den fina trappen och blomlådorna. Sen behöver du ett bord framför bänken och..
Haha underbart! Tack för tips!

Z z_bumbi skrev:
HÖG igenkänningsfaktor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.