Hej!

Min utkastare läckte lite grann.

När jag tar ut spindelförlängaren (heter det så?) ser den ut på följande vis. Kan skicket bidra till att det läcker?

Och isåfall, behöver jag bara en ny spindel eller behöver jag en helt ny utkastare?

• Rostig och sliten utkastarspindelförlängare med synliga skador och läckage tecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite relaterad fråga. Slog av vattnet på huvudkranen innan jag tog ut den där.

Trots det kommer det lite vatten ut från utkastaren, och inte kallt vatten utan jättevarmt. Vad kan det bero på?

O olskar skrev:
Lite relaterad fråga. Slog av vattnet på huvudkranen innan jag tog ut den där.

Trots det kommer det lite vatten ut från utkastaren, och inte kallt vatten utan jättevarmt. Vad kan det bero på?
Du har troligtvis någon blandare i systemet som läcker över varmvatten till kallvattensidan.

Z zzoink skrev:
Du har troligtvis någon blandare i systemet som läcker över varmvatten till kallvattensidan.
Är det här en dålig sak eller så det är? Då borde det sluta efter vattnet varit avstängt helt en längre tid?

Narren666
O olskar skrev:
Hej!

Min utkastare läckte lite grann.

När jag tar ut spindelförlängaren (heter det så?) ser den ut på följande vis. Kan skicket bidra till att det läcker?

Och isåfall, behöver jag bara en ny spindel eller behöver jag en helt ny utkastare?
Ser ut som en väldigt gammal VUK.
Mitt råd är att byta till en ny. Kostar ca 300:- på byggvaruhus.

Tråkigt svar jag vet.

Om byte inte är aktuellt så finns det med stor sannolikhet reservdelar till din, om du vet modell.
Dock så tror jag de kostar en slant, så i slutändan kanske det inte blir så stor prisskillnad mot en ny

Narren666 Narren666 skrev:
Ser ut som en väldigt gammal VUK.
Mitt råd är att byta till en ny. Kostar ca 300:- på byggvaruhus.

Tråkigt svar jag vet.

Om byte inte är aktuellt så finns det med stor sannolikhet reservdelar till din, om du vet modell.
Dock så tror jag de kostar en slant, så i slutändan kanske det inte blir så stor prisskillnad mot en ny
Det som grämer mig med att byta till en ny är att röret går under köksgolvet, jag antar att man måste in där för att kunna byta not en helt ny?

Narren666
O olskar skrev:
Det som grämer mig med att byta till en ny är att röret går under köksgolvet, jag antar att man måste in där för att kunna byta not en helt ny?
Under köksgolvet? Ligger tomten/platsen där VUK är monterad i samma höjd som köksgolvet?
Det borde sitta en slags bricka/kontramutter på insidan av väggen?

Under köksgolvet? Ligger tomten/platsen där VUK är monterad i samma höjd som köksgolvet?
Det borde sitta en slags bricka/kontramutter på insidan av väggen?
Ja, eller utkastaren sitter under golvets höjd på utsidan.

Såhär ser det ut bakom avkastaren

• Hand håller en öppen avkastare under en byggnads golv med synliga rör och isolering.
    Skapa konto
Narren666
O olskar skrev:
Ja, eller utkastaren sitter under golvets höjd på utsidan.

Såhär ser det ut bakom avkastaren
Ah alright.

Det ser ut som en FM Mattsson?

Men då antar jag att du har krypgrund eller källare?
Röret måste ju ta vägen någonstans? För de är endast 400mm långt kopparrör som kapas på rätt längd.

Ah alright.

Det ser ut som en FM Mattsson?

Men då antar jag att du har krypgrund eller källare?
Röret måste ju ta vägen någonstans? För de är endast 400mm långt kopparrör som kapas på rätt längd.
Nej alltså tyvärr, platta på mark.. Blir så less på det här huset. Antar röret går under köksgolvet och under tvättstugegolvet och typ hit?

Här bild på huvudkranen och under varmvattenberedare

• Huvudvattenkran och rörsystem med avstängningsventiler i förrådsutrymme.
    Skapa konto
  • Vattenledningar och huvudkran under en varmvattenberedare i ett hus.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.