Byggahus.se

Vad behöver jag? (matning till radiatorer)

1. Azkel
    Medlem · Stockholms · 230 inlägg

Azkel

Medlem
    Mina vänner,

Jag ber om hjälp. Ska dra slang till radiatorer på övervåningen men är inte helt kunnig i denna del. Tänkte dra 16mm isolerad PEX-slang till sammanlagt 6 radiatorer och en handdukstork. Tänkte dra detta från ett infällt fördelarskåp och utan skarvar.

Har landat i detta än så länge:

Fördelarskåp: https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-aqua-plus-fordelarskap-m7-typ-2-3-550x500x95mm-c-c-50mm/
    Slang: https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-rir-ex-a16-50-m/

Frågor:
    1. Något tips på sida där jag kan köpa slang med kortare längder än 50m? (vill ju ha skarvfritt men minimera slatt-bitar)
    2. Lämplig 90-graders fixtur? (för just denna slang med isolering)
    3. Antar att jag ska ha något där slangen kommer ut ut väggen? (vägg-genomföring)
    4. Fördelaren bygger jag ihop med 3+2 för att komma upp i 7 matningar och 7 returer. Skåpet klarar 8, borde jag köra 8 för ev. framtida bruk och bara plugga den sista? (denna https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fordelare-3/ och denna https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fordelare-2/)
    5. Är badrummet lämpligt ställe för fördelarskåpet? Tänkte utifall en framtida läcka så rinner det in i rummet och då är det ett rum som tål vatten.
    6. Är detta rätt ram för skåpet: https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-aqua-plus-fordelarskap-m7-typ-2-3-550x500x95mm-c-c-50mm/ Om ja, vilken variant? Finns 3st.
    7. Behöver jag genomföringar till fördelarskåpet?
    8. Behöver jag något slags lock till fördelarna? Med avluftning?
    9. Vilket kopplingsset behöver jag för den slang jag valt?
    10. Är det något jag missat?

Rinkabyrör vill inte ge råd via telefon, bara i butik och jag har lite för många mil till närmaste butik... De hänvisar till Uponors kundtjänst där en superstressad kille började rabbla artikelnummer och mest verkade vilja lägga på luren. Min förhoppning är att någon av er kan detta på era 5 fingrar och vill guida mig.

Tack på förhand!

// Azkel

2. Azkel

Azkel

Medlem
    Misstänker att jag gjorde fråga lite för stor men om någon kan ge mig råd om bara en del skulle jag vara tacksam!

// Azkel

3. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 700 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Dra upp en stam 22 mm, fortsätt därifrån. Låna ett pressverktyg.

4. Azkel

Azkel

Medlem
    Tack Martenw, jag tänkte köra PEX och klämkopplingar dock. Tanken är 20mm på stammen som matar 8st 16mm förgreningar. Tror du inte att den dimensionen kommer räcka?

5. Azkel

Azkel

Medlem
    Mina Vänner,

Jag har lyckats ta reda på i princip allt jag ursprungligen undrade över förutom om jag dimensionerat rätt? Kommer en 20mm PAL-slang räcka för att mata ett fördelarskåp med 8st 16mm anslutningar?

(Isolerad kattvind där alla slangar går + isolerad slang. Inte valt/köpt radiatorer ännu)

Har denna sista puck kvar att få reda på innan jag kan beställa allt.

Vore mycket tacksam om någon vill hjälpa.

// Azkel

6. I

InsidersUnited

Medlem
    Hur mycket energi behöver du få ut på den våningen? Utan den uppgiften kan du inte få svar annat än gissningar.

En 22 mm cu (inte pex) kan transportera ca 5.5 kW med rimligt tryckfall utan ge strömningsljud i raddarna. Tänk på att pex har mindre innerdimension pga tjockare gods. På värmepumpsforums q&a finns
    en guide för hur du ska dimensionera.

7. Azkel

Azkel

Medlem
    Tack Martenw, jag fattar att jag någonstans frågar "hur långt ett snöre är". Det är en övervåning som ska ha radiatorer där undervåningen kommer ha golvvärme endast. Det blir 6st radiatorer tilll 4 sovrum och 1 allrum. Utöver detta blir det även en slinga till handdukstork och en till förvärmare till FTX.

Det blir alltså individuella slingor till respektive radiator då jag inte vill ha skarvar någonstans.Därav att jag tänkt en matning på 20mm till ett fördelarskåp på övervåningen där det går ut 8st matningar (och returer) till radiatorer, handdukstork och förvärmare FTX a 16mm styck.

Är jag alls nära? Om inte, hur bör jag tänka?

Tack!!

// Azekl

8. I

InsidersUnited

Medlem
    Räkna ut effektbehovet , finns schabloner / m2 . Välj sedan raddar. När du har denna siffran, välj dimension på matning.

9. T
    Medlem · Blekinge · 7 604 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Golvvärme i nedre våning och raddar i övervåningen? Ska båda drivas från samma källa? Vilken framledningstemp kommer du att kunna ha i ÖV?

10. Azkel

Azkel

Medlem
    Jag ser hur jag kommit med för lite info för att få hjälp med svar.

Jag har ingen (riktig) värmekälla i dagsläget, vedeldar ur 2 kaminer vilken skapar (ojämn) värme på nedervåningen. Tanken är att investera i antingen bergvärme eller luft/vatten-pump men det blir nästa år. Jag är med på att det är helt olika temperaturer i radiatorer mot golvvärme.

Min förhoppning var att kunna dra alla slangar till radiatorer på övervåningen så att jag kan klappa igen väggarna med osb. Nästa steg skulle bli att välja radiatorer och slutligen värmekälla. I ett ännu senare skede tänkte jag flytspackla in värmeslingor på nedervåningen.

Bakvänt? Ja, kanske. Just värme kan jag inget om och trodde jag kunde preppa all rördragning för att sedan välja radiatorer och värmekälla.

Måste jag alltså först räkna ut hur varmt jag vill ha på övervåningen för att sedan välja radiatorer utifrån det och därmed få svar på framledningstemperatur och genom det dimensioneringen?

Tack för era svar!

11. D
    Besserwisser · E · 17 911 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det går ju utan problem att göra överslag.
    Med värmepump vill man ju hålla ner framlednibgstemperaturen. Då är det bra med stora radiatorer och högt flöde.

Din dimensionering låter rimmlig. Men jag har inte så bra koll på den här dimensioneringen. Men 22mm Cu är en vanlig dimention på shuntar, då kör man hela husets värme genom den.

12. M
    Medlem · Västra Götaland · 2 967 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    Du kan gott och väl ha samma temp på golvvärme och raddar om du kan tänka dig att ha stora raddar och om vinden är isolerad.

Övervåningen kräver generellt sett mindre värme per m2 eftersom det blir läckage från nedervåningen.

Om du har 22mm (eller motsvarande dim pex) så bör du kunna driva 8 raddar utan problem om den matas direkt från källan, dvs inte är kopplad via samma 22mm som matar bottenvåningen.

När jag räknade på mitt hus så klarade 22mm koppar att mata drygt 250m 16mm golvvärmeslang.

13. Azkel

Azkel

Medlem
    Stort tack för svar!!

Det blir bara 8 radiatorer som ska matas från fördelaren på övervåningen som då i sin tur ska matas med en 20mm (eller 22?) från tvättstugan på nedervåningen. Vinden kommer vara isolerad hela vägen upp till nock. I tvättstugan finns alltså idag ingenting alls men jag tänker mig att inte dela slinga för övervåning och värmegolvet på nedervåningen. (även om det kanske går värmemässigt)

Jag har hittat en fördelare (Uponor) som är 20mm in och 16mm ut. (nu är jag på övervåningen endast) Jag har jobbat ihop en helhetslösning utefter detta med kopplingsset, genomföringar, fixturer, kulventiler etc. Därav att jag helst inte byter till en 22mm fördelare och matarslang till denna. Dels då Rinkaby inte verkade ha större än 20mm och dels då jag i sådana fall måste tänka tänka om allt. (kopplingsset, genomföringar, fixturer, kulventiler etc)

Med det sagt, om 20mm matning och fördelare är för klent så måste jag ju tänka om. Där står jag just nu...

Tack för er hjälp!

14. D
    Besserwisser · E · 17 911 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Ett 20mm pex motsvarar väl i princip ett 16mm koppar rör. Så det är långt ifrån ett 22mm koppar rör.

15. Bästa svaret

I

InsidersUnited

Medlem
    Redigerat 8 jul 2017 09:53
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.