Vad behöver jag för uppgifter?

1k läst  2 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Hej på er!
    Vi ska bygga ett Eksjöhus på nyinköpt tomt och står i valet och kvalet inför värmesystemet. Eksjöhus erbjuder IVT-sortimentet med 490 som "standard".
    Bergvärme kommer inte vara aktuellt så alternativet är 495:an med jordvärmeslinga.

Har läst alla era diskussioner här på forumet om Comfortzone och så vidare men jag börjar med att se hur det skiljer sig mellan dessa två IVT varianter. Att 490:an i stort sett är en elpatron med gratis varmvatten har jag läst här och det låter ju inte så roligt. Därför lockas jag nu av att se vad alternativen är.

Hur ska jag nu gå till väga för att "räkna fram" vilken lösning som jag ska gå på? Vilka uppgifter behöver jag från leverantören av huset osv?
    Skulle vara intressant att veta hur stor del av året som vi skulle ha nytta av de 4 kWh som 495 maximalt kan leverera. Hur mycket går det till exempel åt en normal sommardag med lite disk/tvätt och dusch?

Huset är på 137,5 kvm i ett plan på platta med golvvärme.

/Joel som är HOPPLÖST efter på sånt här med elförbrukning men som gärna vill förstå hur jag ska resonera.

2. J
    Medlem Nivå 4

Re: Vad behöver jag för uppgifter?

Inga tips??
    /Joel

3. Overlander
    Medlem Nivå 5

Re: Vad behöver jag för uppgifter?

Totalt effektbehov uppvärmning kw Nettoenergiförbrukning.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: