Rostfri diskho från tvättstugan, säkert från byggtiden 1970.
Sambon är förtjust i den och vill gärna behålla den när vi nu renoverar tvättstugan. Det är lite färgrester och repor och mög.
Vad ska jag skaffa för att rengöra och polera upp den? Jag har lacknafta och en excenterslip.
Sambon är förtjust i den och vill gärna behålla den när vi nu renoverar tvättstugan. Det är lite färgrester och repor och mög.
Vad ska jag skaffa för att rengöra och polera upp den? Jag har lacknafta och en excenterslip.
Om det är oljefärg är kaustiksoda effektivt. Låt det stå i några timar så försvinner färgen. Är det akrylat kan aceton eller t-sprit fungera. Det finns skivor av material liknande scotch brite som man kan sätta i vinkelslip för att få bort djupare repor. Sedan kan man polera med en filtskiva eller lumpskiva och polervax.
Jag skulle börja med en ordentlig rengöring, spraya klorin, vänta 5 min skölja och sen gno rent/ polera med en gammal frotehandduk eller nån bommulstrasa.H Hullken skrev:
Om inte det hjälper är linoljesåpa eller kristallsåpa över natten bra till färgfläckar.
Liknande trådar
-
Vilken ställning behöver jag hyra för att byta vindskivor?
Tak & Vind -
Vad behöver jag för att rensa ventilationskanal?
Ventilation -
Köpt min första bostadsrätt behöver tips med bolån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
vad behöver man för att ansluta varmvattenberedare till sommarvatten ?
Vatten & Avlopp -
Vad behöver vi för vattenfilter?
Vatten & Avlopp