Byggahus.se

Vad behöver byggnadskontoret?

1. B
    Medlem · 1 inlägg

Betongpumparn

Medlem
    Hej!

Köpte ett hus nu i vintras med uteplats och carport under husets tak, nu är det så att jag vill bygga in carporten till garage och glasa in uteplatsen. Då jag endast behöver två väggar till garaget samt två glaspartier till uterummet undrar jag VAD för ritningar jag behöver skicka till byggnadskontoret, tror ni det räcker med planlösning eller kräver de även fasadritningar?

När jag ändå söker bygglov tänkte jag söka för plank (150 cm högt) för baksidan av trädgården, hur ritar man ut ett plank samt vilka ritningar behövs för det? Ska även sätta en 30cm hög stödmur på framsidan behöver man bygglov även för den?

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Vad behöver byggnadskontoret?

Japp, du behöver både planer och fasader!

När det gäller planket så ritar du in det på en situationsplan (ritning över din tomt).
    En pil med förklarande text och angivna mått så att det klart framstår vad det är du avser att göra. Du kan ju även rita en liten detalj hur staketet kommer att se ut.

Om du behöver bygglov för din stödmur kan jag inte svara på. Troligen så behövs det inte, men eftersom regler för murar och plank varierar från kommun till kommun så gör du bäst i att tala med din kommun.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.