Hej!

Vi har köpt ett vårt tredje renonveringsobjekt i raden och projekten verkar bli större och större...

Nu ska vi öppna upp mellan kök, matsal och vardagsrum på entreplan, men jag kan inte lista ut vilka väggar som bär.

På bifogad bild finns 3 väggar markerade - de ska bort.
Till vänster om vägg 2 är murstocken.

Vi vill inte ha någon pelare och så få/små bjälkar som möjligt (I-balk?).

Hur tycker ni vi ska vi lägga bjäklarna?
Era erfarenheter?

Huset är i trä på betongplatta

Tack!

• Ritning av våningsplan med markerade väggar (1, 2, 3) för rivning nära murstock för renoveringsprojekt.
Det ser ju mer ut att vars på källare...

Alla källarväggar som ligger under väggar på första plan ser ju ut att vara kraftigare. Jag gissar att i alla fall 1 bör ersättas med något som tar last.

Ja, vägg 1 behöver nog ersättas med en balk.
Dock är enda lösningen jag kommer på (utan pelare)
  1. Ersätta vägg 2 med balk från vägg till murstocken.
  2. Sedan sätta en balk som stöttar emot ovanstående balk istället för vägg 1.
Tillsammans bildar de ett T.

Går det svetsa ihop i balken istället för att ha de vilande påvarandra?

Ni bör bifoga en sektion på huset för att kunna ge en bättre helhetsbild.

Hur gammalt är huset? Jag är inte säker på att man kan se på bara ritningarna om väggarna är bärande. Däremot är jag rimligt säker på att du inte får ha något bärande i huset som vilar på murstocken. Att svetsa ihop balkar som ett T lär inte vara ett problem hållfasthetsmässigt, men det är förmodligen en del att tänka på innan man svetsar inne i ett bostadsrum.

B bossespecial skrev:
Ni bör bifoga en sektion på huset för att kunna ge en bättre helhetsbild.
Självklart, tack för input! Den kommer här!

• Handritad sektion av en husfasad med måttsättningar och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Hur gammalt är huset? Jag är inte säker på att man kan se på bara ritningarna om väggarna är bärande. Däremot är jag rimligt säker på att du inte får ha något bärande i huset som vilar på murstocken. Att svetsa ihop balkar som ett T lär inte vara ett problem hållfasthetsmässigt, men det är förmodligen en del att tänka på innan man svetsar inne i ett bostadsrum.
Huset är från 1946.
Att svetsa i bostadsrummet måste utföras av en yrkesman med cerifikat. Har gjort det tidigare. Dock oklart på hur mycket last det tar...

Murstocken, bra input... Murstocken i och för sig inte hela vägen fram, så balken kommer vila på den idag bärande väggen. Dock kanske denna måste stabiliseras upp.

Vad då för certifikat? Jag får svetsa i köket om jag skulle känna för det.

Och jag får lägga tätskiktet i badrummet, men det blir jobbigt med försäkringsbolaget om det blir en vattenskada :)

Ingen aning, det är vad svets-nisse sa.

Bästa svaret

Det är inte säkert att ni kan ta bort någon vägg alls. Vägg 1 och 3 garanterat inte utan ersättning. Det är en komplicerad planlösning och det är möjligt att det då krävs pelare på platser där ni inte vill ha sådana. Runt murstocken finns sannolikt någon form av avväxling, vars utförande inte framgår av ritningarna, men som också krånglar till det. Huset är ett plankhus och det är fullt möjligt att det saknas en normal golvregel ovanför vägg 2. Vill ni gå vidare behöver ni ta hjälp av en tekniskt kompetent person, som begriper sig på den typen av byggnad, och som kan undersöka förutsättningarna noggrannare på plats. Med tekniskt kompetent menar jag någon med högre byggnadsteknisk utbildning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.