Helt hypotetiska frågor naturligtvis....:rolleyes:

(1) Fråga ett:
Om man, t.ex har gjort en tllbyggnad på en Villa inom ett detaljplanerat område men "glömt" att söka bygglov - vad får man räkna med för straff enligt nya PBL?
Tillbyggnaden i sig är inom ramarna för detaljplanen. Vad händer?
Blir det "bara" böter + riktigt bygglov? Eller, kan man bli tvingad riva att trots att tillbyggnaden är OK enligt detaljplan? Hur stora belopp på böter kan förväntas?

(2) Fråga två:
Om man har ett svartbygge på tomten (typ för stor friggebod) - blir svartbygget "vitt" efter preskriptionstiden gått ut - dvs efter 10 år ?

Bara nyfiken...:)

mvh
jokomoko

Det blir inte "vitt" på det viset att det räknas som om du fått bygglov från början. Så du får till exempel inte automatiskt bygga en friggebod till efter tio år.

Det som händer efter 10 år är att du inte kan drabbas av straff. Dvs. du riskerar inte att få riva eller betala förhöjd bygglovsavgift efter den tiden. Det är inte detsamma som att bygget är "vitt".

1. Söker du bygglov i efterhand får du det beviljat om tillbyggnaden följer detaljplanen.
I tillägg blir det straffavgift: 1 prisbasbelopp + 0,025 prisbasbelopp x kvm. (Ex. 20 kvm --> 64200kr)
(Jag vet inte om det i tillägg blir avgift för att bryta mot bestämmelserna om start-/slutbesked. I såfall blir det ytterligare 42800 kr.)

Tack för svaren !

haavard skrev:
1. Söker du bygglov i efterhand får du det beviljat om tillbyggnaden följer detaljplanen.
I tillägg blir det straffavgift: 1 prisbasbelopp + 0,025 prisbasbelopp x kvm. (Ex. 20 kvm --> 64200kr)
(Jag vet inte om det i tillägg blir avgift för att bryta mot bestämmelserna om start-/slutbesked. I såfall blir det ytterligare 42800 kr.)

Haavard, var kan man läsa mera om dessa straffavgifter..? Kan du tipsa om någon bra länk?

haavard skrev:
[länk]
Toppen - tack för länken :)

( Jag såg att straffavgiften för tillbyggnad utan bygglov var halva prisbasbelopppet + 0.025xprisbasbeloppxkvm )

Mm... jag läste lite för snabbt...

hempularen skrev:
Det som händer efter 10 år är att du inte kan drabbas av straff. Dvs. du riskerar inte att få riva eller betala förhöjd bygglovsavgift efter den tiden. Det är inte detsamma som att bygget är "vitt".
Även om tio år har passerat och man inte längre riskerar att behöva återställa så kan man räkna med att det kan bli problem med ett eventuellt nytt bygglov för utbyggnad eller liknande. Har man t ex placerat en friggebod på prickad mark så kan man tvingas att flytta den för att få bygglov för sin utbyggnad. Ett annat altenativ blir ju att fortsätta sin karriär som svartbyggare och inte söka något bygglov.

lindejo skrev:
. Ett annat altenativ blir ju att fortsätta sin karriär som svartbyggare och inte söka något bygglov.

Som sagt, mina frågor är hypotetiska. Själv vill jag sova gott om nätterna och undviker därför svartbyggen...:cool: Tackar för bra svar !

mvh
jokomoko

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.