6 274 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Vad är röken i plugghålet?
Halloj! Drog ur en gammal plugg som var fylld med någon spackelmassa ur en lättbetongvägg, och möttes av något ganska udda. I hålet var det vit, tjock, rök, lite som cigarettrök till utseendet. Röken rörde sig sakta ut ur hålet och steg upp mot taket i rummet efter jag dragit ut pluggen. Någon som har någon aning vad det kan ha varit?
Rotade lite med en tång i pluggen för att få tag i den, kanske är så lätt att det var sönder smulad spackelmassa, men känns konstigt att det skulle bli som en tjock rök och vara lätt nog att stiga i luften.
Har tyvärr ingen bild.
Rotade lite med en tång i pluggen för att få tag i den, kanske är så lätt att det var sönder smulad spackelmassa, men känns konstigt att det skulle bli som en tjock rök och vara lätt nog att stiga i luften.
Har tyvärr ingen bild.
Happ, om man utgår från att det är så, hur orolig bör man vara? Tog ut runt fem såna pluggar, tror inte jag drog inte i mig något av det just då men det lär ju sprida ut sig i lägenheten tänker jag.H heimlaga skrev:
Antar att det har undrar är om man behöver ta några säkerhetsåtgärder och exempelvis slänga kläderna man hade på sig, eller bara fortsätta som inget hänt. Hålen fyllde jag igen.
Redigerat:
Renoverare
· västra götaland
· 786 inlägg
kontakta ett försäkringsbolag och ta ut en livförsäkring och fyll i "vita arkivet" papprena snarast! (pun intended)
Asbest är en naturligt förekommande fiber som förekommer i luften omkring oss. En sån här engångsexponering innebär förmodligen en riskökning för lungcancer som kan jämföras med att vara rökare en kort period. Självklart ska man ändå försöka undvika exponering så gott det går. Att vädra utrymmet ordentligt och sen våttorka ytor kan väl vara en rimligt städning. Undvik att dammsuga om du inte har en dammsugare med hepafilter i rätt klass (det har du sannolikt inte, det är inte en vanlig hushållsdammsugare).
Du får inte lungcancer av asbest. Du får lungsäckscancer. Mesoteliom. Men oerhört ovanligt, ca 100 fall /år i Sverige och avtagande. 9 av 10 kan kopplas till yrken där asbest förekommit. 1/10 går ej att koppla. Min farsa råkade vara en av de där ca 10 på ett år som man inte kunde säga varför...Ingen trevlig död, du drunknar i princip av vätska i lungan. Men det kan ta ända upp till 40 år innan man drabbas. Med det sagt, man ska inte negligera asbest, men en exponering med tanke på frekvens av mesoteliom, ökar nog inte risken med någon större grad, då asbest förekommit i inandningsluft ändå, pga tex bromsbeläggKrikkan skrev:
Asbest är en naturligt förekommande fiber som förekommer i luften omkring oss. En sån här engångsexponering innebär förmodligen en riskökning för lungcancer som kan jämföras med att vara rökare en kort period. Självklart ska man ändå försöka undvika exponering så gott det går. Att vädra utrymmet ordentligt och sen våttorka ytor kan väl vara en rimligt städning. Undvik att dammsuga om du inte har en dammsugare med hepafilter i rätt klass (det har du sannolikt inte, det är inte en vanlig hushållsdammsugare).
Ja jag ber om ursäkt om min förenkling missförstås, du har helt rätt att asbest inte orsakar adenocarcinom utan mesotelilom som är en annan sjukdom. I de fall där man inte har en känd asbestexponering är det ändå rimligt anta att det kan ha funnits en okänd exponering långt tillbaka i tiden, eftersom asbest varit så spritt i olika typer av material. Det kan ta mycket längre tid än 40 år att drabbas efter exponering, men det är såklart svårt att säga exakt när man inhalerade just det asbestfiber som sitter i just den cellen som blev malign.F Folka skrev:Du får inte lungcancer av asbest. Du får lungsäckscancer. Mesoteliom. Men oerhört ovanligt, ca 100 fall /år i Sverige och avtagande. 9 av 10 kan kopplas till yrken där asbest förekommit. 1/10 går ej att koppla. Min farsa råkade vara en av de där ca 10 på ett år som man inte kunde säga varför...Ingen trevlig död, du drunknar i princip av vätska i lungan. Men det kan ta ända upp till 40 år innan man drabbas. Med det sagt, man ska inte negligera asbest, men en exponering med tanke på frekvens av mesoteliom, ökar nog inte risken med någon större grad, då asbest förekommit i inandningsluft ändå, pga tex bromsbelägg
Tråkigt att höra att din pappa var sjuk i denna sjukdom och hade så mycket symtom. Jag tror att man nuförtiden brukar pleurodesbehandling vid återkommande pleuravätska, som symtomlindring.
Min moster dog av mesoteliom. Hon jobbade på kontor hela livet, mesta tiden på nuvarande SEB. Hade inte haft kontakt med något asbestrelaterat i sitt liv vad jag vet.Krikkan skrev:
Ja jag ber om ursäkt om min förenkling missförstås, du har helt rätt att asbest inte orsakar adenocarcinom utan mesotelilom som är en annan sjukdom. I de fall där man inte har en känd asbestexponering är det ändå rimligt anta att det kan ha funnits en okänd exponering långt tillbaka i tiden, eftersom asbest varit så spritt i olika typer av material. Det kan ta mycket längre tid än 40 år att drabbas efter exponering, men det är såklart svårt att säga exakt när man inhalerade just det asbestfiber som sitter i just den cellen som blev malign.
Tråkigt att höra att din pappa var sjuk i denna sjukdom och hade så mycket symtom. Jag tror att man nuförtiden brukar pleurodesbehandling vid återkommande pleuravätska, som symtomlindring.
(Tror inte hon hade större plågor men hon var mentalt ganska tuff, när vi fick beskedet när vi (hon och jag) var hos läkaren tog hon det med "en klackspark" s a s. Hon klagade aldrig. Hon var 86 år när dog 2011.)
Klicka här för att svara