Vad är eran definition av en "lyxvilla"?
Vad skulle NI säga är det som gör att en lyxvilla är just en lyxvilla?
Går i husbyggartankar och det skulle ju vara roligt att bygga något som ev skulle kunna uppfattas som något i stilen med en lyxvilla.
Är det att det finns en pool? Kaklade badrum? Putsad fasad? Stengolv i hallen? Kristallkronor i taket?
Tacksam för svar och synpunkter och gärna med bilder på något som skulle kunna vara en del av det är som är just lyx.
Går i husbyggartankar och det skulle ju vara roligt att bygga något som ev skulle kunna uppfattas som något i stilen med en lyxvilla.
Är det att det finns en pool? Kaklade badrum? Putsad fasad? Stengolv i hallen? Kristallkronor i taket?
Tacksam för svar och synpunkter och gärna med bilder på något som skulle kunna vara en del av det är som är just lyx.
du kommer antagligen så lika många olika svar som de finns personer på detta forumet.T tajtingen skrev:Vad är eran definition av en "lyxvilla"?
De som är lyx för mig är inte de för dig.
Påkostade men kanske känsliga materialval i kombination med ytor utöver det för antalet boende normala. För mig är en lyxvilla en bostad som inte går att bo normalt i, utan där man ständigt måste akta sig så att man inte råkar förstöra något 
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
https://svenska.se/tre/?sok=lyx&pz=2T tajtingen skrev:Vad är eran definition av en "lyxvilla"?
"överdåd i sätt att leva l. uppträda, i förbrukning av varor o. d.; levnadssätt som utmärker sig genom överflöd, slöseri, överdrivet stor bekvämlighet, överflödiga (o. förfinade) njutningar o. d.; ståt, prakt."
Så, rita huset som du vill ha det, och ta det sen gånger 2. Klarar du dig på 180 kvm? Bygg 360! Två våningar? Bygg fyra! En kristallkrona? Ta två! En trapp i hallen? Gör två!
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
I min värld är lyxvillan stor, säg större än 200 kvm. Den har påkostade ytmaterial och alla finesser man kan tänka sig. Pool, hemmagym, hemmabio, vinkällare, intelligenta funktioner som t ex trådlös/central styrning av belysning, ljudanläggning, larm, solskydd, bevattning av gräsmattan. Och så får det gärna finnas något överraskande som man inte har sett förut. Kanske att allt är det bästa av det bästa, poolen är en infinitypool, vinkällaren har oväntad genomtänkt inredning, etc.
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Du är på god väg mot en lyxvilla i alla fall 
Något som jag tycker ger "lyxvillakänsla" är att ha fler badrum än sovrum - varje sovrum byggs som en svit med eget badrum och sedan har du även badrum/toalett i anslutning till allmänytorna. Bygg minst ett av sovrummen som en "master suite" i hotellrumsstil med gott om plats för en lagom stor sittgrupp och kanske skrivplats utöver en rejält tilltagen säng.
Det börjar komma in några bra exempel på saker som kan definera lyx.
Väl tilltagna ytor, större än vad som boendet i sig kräver.
Påkostade ytmaterial.
Sovrummen har egna badrum.
Pool, gym, biograf, vinkällare.
Skulle jag kunna få några exempel på vad som är påkostade ytmaterial i olika rum och i tak och golv? Vad skulle man ha var för att lyxa till det lite?
Väl tilltagna ytor, större än vad som boendet i sig kräver.
Påkostade ytmaterial.
Sovrummen har egna badrum.
Pool, gym, biograf, vinkällare.
Skulle jag kunna få några exempel på vad som är påkostade ytmaterial i olika rum och i tak och golv? Vad skulle man ha var för att lyxa till det lite?
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
I mina drömmars lyxhus finns en inomhus simbassäng med en sån där 200 000 kronors ventilationsanläggning som tydligen krävs. 
Angående material så är det ju väldigt beroende av stilen, allt ska smälta samman.. Marmor, fina träslag. I ett lyckat lyxhus tror jag att man har lagt pengar på en bra arkitekt, inredningsarkitekt, ljusdesigner etc.
Angående material så är det ju väldigt beroende av stilen, allt ska smälta samman.. Marmor, fina träslag. I ett lyckat lyxhus tror jag att man har lagt pengar på en bra arkitekt, inredningsarkitekt, ljusdesigner etc.
I min definition ingår att den har utrymmen och materialval som är avsedda att höja ägarens livskvalitet men som i verkligheten gör raka motsatsen.
För mycket att städa och för mycket att värma och för mycket att betala är effektiva sätt att sänka livskvaliteten. Nästan lika effektiva som trångboddhet och dålig uppvärmning och primitiv standard.
För mycket och för litet skämmer allt.
För mycket att städa och för mycket att värma och för mycket att betala är effektiva sätt att sänka livskvaliteten. Nästan lika effektiva som trångboddhet och dålig uppvärmning och primitiv standard.
För mycket och för litet skämmer allt.