Skulle någon kunna hjälpa mig identifiera vad detta är för något. Har nyss flyttat in och detta är en del av vattensystemet. Har enskild brunn.

Det som syns på bilden är en "tank" med något slags urverk på ovansidan. Ett urverk som surrar friskt, så nog är det inkopplat iaf.

Tacksam för hjälp då jag är nyfiken!

• 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.jpg
    Skapa konto
  • 03.jpg
    Skapa konto
Obs ! jag kan inget speciellt om vatten ... men det påminner lite om ett filter som min morfar hade inkopplat som han fyllde salt i av någon orsak.. Men du får nog svar snart av någon kunnig person här på forumet.

Göran.W
Det är ett avhärdnings filter som man använder om man har för mycket kalk i vattnet.
Det stämmer bra att att man fyller det med salt typ små puckar.

Avhärdare som sagt, men verkar ej vara inkopplat om man ser på ventilerna på bilden

Jag är övertygad om att ni har rätt. Men varför finns där ett urverk på den (står "time of day" på det, sen ser man ett klockslag). Surrar rejält om utverket.

urverket bestämmer när på dygnet filtret ska resnas

Så med andra ord står urverket och snurrar i onödan... :)

Göran.W
Det är väl så när kranarna är stängda och saltet dessuton är slut

Ja, filtret är ej i bruk eftersom ventilerna är stängda och bypassen öppnad. Så vattnet går förbi filtret.
Någon har ju installerat filtret för att vattnet var för hårt. Jag skulle rekommendera att ni gör ett hårdhetstest. Det går att köpa ett kit, så man kan kolla detta själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.