Tjenare!

Jag och tjejen har precis flyttat in i en ny lägenhet och hade som plan att ta upp det gamla brädgolvet. I köket var det inga problem, låg bara laminat över.

Gick sedan över till sovrummet, tog bort parketten som låg där och märkte att det låg en plastmatta under. Inga problem egentligen, så drog bort en liten bit för att se om brädorna låg under. Visade sig istället finnas en till plastmatta (den på bilden) och sedan i sin tur är det något brunt ovanför brädorna. Detta bruna är väldigt svårt att försöka få bort (bara testat på detta lilla hål).

Vad tror ni det kan vara? Tänkte även slänga iväg en analys av asbest innan jag får för mig att dra upp allting, vad bör inkluderas? Båda mattorna och detta bruna under?

Tacksam för all hjälp!

• Upprivet hörn av ett golv som visar två lager plastmattor och ett brunt material ovanpå träbrädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara organiskt fiber eller liknande. Lägenhet från >1982? Isåfall ej asbest. Bästa sättet dock analys, inklusive matta.

Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Ser ut att vara organiskt fiber eller liknande. Lägenhet från >1982? Isåfall ej asbest. Bästa sättet dock analys, inklusive matta.
Lägenheten är från 1936, så tänker att analys är bäst. Varför tänker du att det är organiskt fiber eller liknande? Är väldigt svårt att få bort som sagt.

• Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
Det är brunt och långa fiber. Det vitaktiga är jag mer osäker på, tippar dock mer på papper. Asbest kan på sätt och vis likna bomull till utseende (dock mer grovt och gråvit färg). En tumregel är att men kan testa med hjälp av brännare och se om det brinner. Brinner det=Organiskt. Smälter det=Glasfiber/Annan mineral. Glöder endast=Asbest. Försök få med allt vid analys (matta, fiber, lim).

BirgitS
Linus Johansson2 Linus Johansson2 skrev:
Lägenheten är från 1936, så tänker att analys är bäst. Varför tänker du att det är organiskt fiber eller liknande? Är väldigt svårt att få bort som sagt.
Det ser ut som juteväven som bildar botten i en linoleummatta. Linoleummattor kan innehålla asbest liksom limmet de är limmade med.

Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Det är brunt och långa fiber. Det vitaktiga är jag mer osäker på, tippar dock mer på papper. Asbest kan på sätt och vis likna bomull till utseende (dock mer grovt och gråvit färg). En tumregel är att men kan testa med hjälp av brännare och se om det brinner. Brinner det=Organiskt. Smälter det=Glasfiber/Annan mineral. Glöder endast=Asbest. Försök få med allt vid analys (matta, fiber, lim).
Det är nog svårt att avgöra det när det är frågan om blandmaterial.

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som juteväven som bildar botten i en linoleummatta. Linoleummattor kan innehålla asbest liksom limmet de är limmade med.

Det är nog svårt att avgöra det när det är frågan om blandmaterial.
Är det möjligt att få bort juteväven (om det är det) utan att helt förstöra brädorna under tror du?

Hur ska jag få med mig lim i analysen? Skrapa upp lite av det bruna och skicka med i ett provrör?

BirgitS
Hur ska jag få med mig lim i analysen? Skrapa upp lite av det bruna och skicka med i ett provrör?
Ja, något sånt verkar bra.
Är det möjligt att få bort juteväven (om det är det) utan att helt förstöra brädorna under tror du?
Jag har ingen erfarenhet men det finns andra trådar om att få bort ludd- och limrester efter att man har tagit bort linoleum- och plastmattor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.