Hej!

På bifogad bild ser ni en fyrkantig dosa längst till vänster och längst till höger ett vred till denna 0-1-2-3.

Dosan surrar sedan ett elavbrott men det slutar om jag vrider till 0 eller 2 från 1 där surret kommer.

Vad är det för något? Kan jag vrida den till läge 2? Proppskåpet ser ni längst ned i bilden.

• Elektrisk installation med fyrkantig dosa, vred märkt 0-1-2-3 och proppskåp längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det som brummar är gissningsvis en kontaktor (relä)

vad strömbrytaren gör i ditt fall är inte lätt att svara på, men den väljer väl mellan vad som ska styra kontaktorn... kanske en termostat eller tidur eller...

att ställa den i ett läge då det inte brummar längre betyder att du förändrar funktionen i anläggningen – finns det ingen dokumentation, uppmärkning eller ledtrådar, till exempel i proppskåpet / säkringsförteckningen?

finnas det elvärme i fastigheten?

Det är en kontaktor i den höga vita boxen till vänster.
Har ni elvärme eller haft tidigare?

Troligen är det styrning för elvärme.

Om den fortfarande används så bör kontaktorn bytas.
Om den inte används så går det att lägga brytaren i 0-läge, eller ännu bättre ta bort allt.

harka harka skrev:
det som brummar är gissningsvis en kontaktor (relä)

vad strömbrytaren gör i ditt fall är inte lätt att svara på, men den väljer väl mellan vad som ska styra kontaktorn... kanske en termostat eller tidur eller...

att ställa den i ett läge då det inte brummar längre betyder att du förändrar funktionen i anläggningen – finns det ingen dokumentation, uppmärkning eller ledtrådar, till exempel i proppskåpet / säkringsförteckningen?

finnas det elvärme i fastigheten?
Ska ta tid och leta i pappren men vad jag vet är ingen elvärme. Det finns ett varmluftsaggregat, vvb samt en avfuktare i krypgrund utöver de "vanliga" hushållssäkringarna. Ingen av dessa tre verkar bli påverkad av att vrid till 0-läge.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är en kontaktor i den höga vita boxen till vänster.
Har ni elvärme eller haft tidigare?

Troligen är det styrning för elvärme.

Om den fortfarande används så bör kontaktorn bytas.
Om den inte används så går det att lägga brytaren i 0-läge, eller ännu bättre ta bort allt.
Ska försöka ta reda på det men läs mitt svar till harka om elvärme och vad som finns.

Innan jag stänger av eller ändrar läge är det farligt att en kontaktor surrar?

Det är inte värre än att jag slipper det när jag stänger dörren. Men vore gött att veta om jag borde få hit en elektriker akut eller om jag kan höra av mig imorrn eller i veckan liksom.

Tack för era svar.

att en kontaktor surrar lite grann är inte helt ovanligt så någon akututryckning behövs nog inte

det finns nya, helt brumfria, att byta till – men som Demmpa var inne på, den har kanske inte längre någon funktion och kan stängas av helt (och på sikt tas bort för att rensa upp och inte förvirra)

en kontaktor är ju ett större relä (eller så var styrsignalen klen), så troligen styr/styrde den något med värme (elradiatorer, VVB), massiva lysrörsinstallationer, ljusskylt...

välkommen till forumet förresten!

När du skriver att ni har ”varmluftsaggregat” menar du då en LuftLuftVärmePump, eller menar du ”luftburen värme”, alltså att värmen sprids via någon typ av tilluftsdon i golv/vägg/tak?

På gruppförteckningen, står det något om en/två/tre grupper med värme?

Det är inte så bra att en kontaktor surrar i längden.

Ta gärna en bild på gruppförteckningen samt på gruppcentralen (med uppfällt lock).

harka harka skrev:
att en kontaktor surrar lite grann är inte helt ovanligt så någon akututryckning behövs nog inte

det finns nya, helt brumfria, att byta till – men som Demmpa var inne på, den har kanske inte längre någon funktion och kan stängas av helt (och på sikt tas bort för att rensa upp och inte förvirra)

en kontaktor är ju ett större relä (eller så var styrsignalen klen), så troligen styr/styrde den något med värme (elradiatorer, VVB), massiva lysrörsinstallationer, ljusskylt...

välkommen till forumet förresten!
Betryggande att höra. Ja den har förmodligen surrat ett tag utan konsekvenser då vi varit bortresta. Ska undersöka detta med en elektriker när tid finns. Tack så mycket!

Demmpa Demmpa skrev:
När du skriver att ni har ”varmluftsaggregat” menar du då en LuftLuftVärmePump, eller menar du ”luftburen värme”, alltså att värmen sprids via någon typ av tilluftsdon i golv/vägg/tak?

På gruppförteckningen, står det något om en/två/tre grupper med värme?

Det är inte så bra att en kontaktor surrar i längden.

Ta gärna en bild på gruppförteckningen samt på gruppcentralen (med uppfällt lock).
Det finns båda, i förteckningen ser du tre för luftvärmeaggregatet och en handskriven för den senare tillagda luftvärmepumpen.

Ska ringa elektrikern imorgon och se när dom kan komma. Det till höger om proppskåpet tillhör avfuktaren.

• Elcentral med säkringar, etiketter för luftvärmeaggregat och luftvärmepump, intill avfuktarens kabel.
    Skapa konto
  • Förteckning över elektriska anslutningar på vägg intill ett elskåp.
    Skapa konto
Ni har ”luftburen värme”, det var populärt under en ganska kort tid på 80-/90-talet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-slutade-man-med-luftburen-vaerme.226643/
https://www.byggahus.se/forum/threads/luftburen-elvaerme.47223/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-aggregat-aer-baest-foer-luftburen-vaerme.308308/

Kontaktorn i lådan styr troligen när värmeelementen i luftvärmen ska vara igång.
Vredet 0-1-2-3 kan har följande funktioner:
0= avstängd
1= Alltid på
2= styrs av rumstermostat.
3= används ej

Grupp 15 är utökad med LLVP.

OT: Se till att kolla över/byt alla filter mm i luftvärmeaggregatet samt i värmeåtervinningsaggregatet (köksfläkten) några ggr/år.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ni har ”luftburen värme”, det var populärt under en ganska kort tid på 80-/90-talet.
[länk]
[länk]
[länk]

Kontaktorn i lådan styr troligen när värmeelementen i luftvärmen ska vara igång.
Vredet 0-1-2-3 kan har följande funktioner:
0= avstängd
1= Alltid på
2= styrs av rumstermostat.
3= används ej

Grupp 15 är utökad med LLVP.

OT: Se till att kolla över/byt alla filter mm i luftvärmeaggregatet samt i värmeåtervinningsaggregatet (köksfläkten) några ggr/år.
Tack för utförligt svar!

Några rumstermostater har jag inte hittat men det utesluter ju inte funktionen som du nämner. Är det någon konsekvens att stänga av den utöver då att jag stänger värmeelementet?

Japp filtren byts med jämna mellanrum!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.