Hej, är ny här och vet inte om jag hamnat på rätt underkategori. (Svaret på min fråga styr antagligen var frågan borde hamna...)

Vi renoverar vårt nyköpta hus och har hittat ett vägguttag som vi inte känner igen. Någon som vet vad det är?

Huset är byggt 1967 och det finns inga som helst ritningar bevarade vare sig av förra ägaren eller kommunen.

Ett okänt gammalt vägguttag bredvid ett standard dubbeluttag, markerat med röd cirkel, på en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle gissa på gammalt TV/Radio eller Telefonjack.

Skruva loss och kolla bakom?

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Känner igen det, men har tappat minnet. Nåt gammalt interntelefonsystem elelr ringledningssystem?

• Gilla
f_spindel
  • Laddar…
Vi bor inte i huset ännu så jag kan inte gå dit och titta.

Vi funderar på att återanvända ett ev. tomrör för nätverkskabel, problemet är att vi inte vet var den mynnar och saknar ritningar. Tänkte att man kanske kommer ett steg på vägen om man vet vad det använts till tidigare.

(Elektrikern var osäker men gissade på högtalaruttag.)

Högtalarsystem eller uttag för ringklocka till tjänstefolket, skulle jag gissa på. Vi hade båda sorter , men kommer inte ihåg vilken som var vilken, men den ena såg ut så där.

• Gilla
f_spindel
  • Laddar…
Lägger en röst på antennuttag. För bandkabel som var brukligt innan det blev koaxialkabel (innan vi började använda UHF för TV2)

Om så är fallet så kan man gissa att röret mynnar på t.ex. en kallvind.

Redigerat:
  • Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Var vid huset igen och fotade lite.

Vi har två uttag av denna typ, ett i vardagsrummet på övervåningen och ett i ett sovrum/kontor på undre våningen. Det på undre planet har sladd som går uppåt och övre rummet går sladden neråt (rummen ligger dock inte över och under varandra). Det verkar dock finnas ett tomrör uppåt även i övre rummet, utan sladd. Man kan ana detta rör mellan sladd och skruv i bilden nedan.

Någon som blir mer säker av att se denna bilden?
Hål i vägg med elsladd och tejp, framför vävtapet, indikerar elinstallation.
Skapa konto

Edit: en bild till, från undre våningen.
Hand håller en avklädd elektrisk kabel framför ett vägguttag med synligt tomrör och väggskada.
Skapa konto

Redigerat:
Ser ut som en gammal 300 ohms antennkabel. I TVns barndom använde man bandkabel för antennen. Det var en flat kabel med 2 ledare separerade av en plastremsa som höll ledarna 10 - 15 mm från varandra.

Den fungerade inte så bra att dra i rör. Eftersom kabeltypen bygger på samverkan mellan ledarna, transmissionen genom kabeln är beroende av att det finns ett elektriskt fält mellan ledarna, som måste ligga på rätt avstånd från varandra. Fältlinjerna går då i bågar mellan trådarna, de går alltså utanför kabeln, fungerar om bandkabeln hänger i fri luft. När kabeln då lades i rör så stördes fältet av att kabeln låg an mot väggarna i röret. Fältet störs av väggarna.

Därmed utvecklades den kabeltyp vi ser på bilden. I den hålls det elektriska fältet inom den ovala kabeln.

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 3 till
  • Laddar…
Det är bara att använda som drag snöre för nätverkskabeln. Det finns inget användningsområde för denna kabel.

Man kan spara en bit som sovinir. Jag gissar att användningsperioden för denna kabeltyp var ganska kort. Slutet 50 talet -mitten 60 talet

• Gilla
f_spindel
  • Laddar…
... och som sagt, tomröret uppåt leder ett snäpp närmare en tänkt antenn - inte så sällan till kallvinden alltså.

• Gilla
f_spindel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.