5 G 2,5 mm2 (H D 7 R N)

Det grundläggande fattar jag men är den specad för något? Om jag tänker ha den liggande utomhus som en förlängning mellan markskåp och byggcentral, funkar det?

• Uppskalad 5-ledare kabel 2,5 mm2 med isolerade färgkodade ledningar mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte H07RN det står? Verkar bra till det mesta.

Vet inte, står i begrepp att köpa den. 500:- för 100 meter. Vill bara veta att det inte är nåt krux!

S Svante Svenson skrev:
Är det inte H07RN det står? Verkar bra till det mesta.
brukar stå på kabeln som du säger, fungerar utmärkt till allt möjligt, ”hobbyrummet” som byggs med sin fru kanske behöver en piska...

barn kan lätt snärja in en förälder i denna, så det ges ett plus där med!

själv hade jag nog inte brukat den annat den är till för, anslutningskabel, dvs hängandes.
Ex från arbetsbrytare till en motor?

inte för fast installation iaf.

Manberg Manberg skrev:
Vet inte, står i begrepp att köpa den. 500:- för 100 meter. Vill bara veta att det inte är nåt krux!
Beteckning behövs nog för att reda ut vad den är till för. Om inte inlägg #2 har rätt.
Kablar brukar ha datablad, brukar stå där

Sorry, såg nu att beteckning fanns med.

får man installera denna kabel i mark? Blir fundersam, det måste nog nån mer kunnig svara på.

eller bara provisorisk? Då hade jag iaf kört! Liggandes ovan mark

Bara sett på andra ställen. Enligt tidigare posts (inte hobbyrummet, utan som anslutningskabel).

edit:
Ha koll på area/säkring samt förläggningssätt dock, är nog a och o!

Tanken är väl inte att det skulle vara en temporär kabel men visst, i rör under delar av mark för att inte exponera den.

Skall jag köra slipen på baksidan av huset och tar fram en skarv för att nå fram, inte fan gräver jag ner ned iaf :)

skall den va en längre tid hade jag själv säkrat upp kabeln på nåt sätt.

obs se tidigare post med en edit om areor etc.

Det är en vanlig ”Gummikabel” som används på alla byggen mellan byggcentraler, är där risk för trafik så lägger man den i gult skyddsrör och gräver ner den på säkert djup.
5kr/ m är billigt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som Leif sa.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för svaren! Det blir köp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.