sådde gräs 4 april (8 veckor sedan) och det har kommit upp hyfsat, dock kala fläckar här och där. samt MASSA ogräs, jag menar mera ogräs än gräs =( vet inte om det var ogräsjord vi köpte?
på bilden ser ni två sorters ogräs vi har hela gräsmattan full av, de långa stråna samt lite klöveraktiga. ska de rensas bort för hand eller vad är det för ogräs? kommer de gå bort när man börjar klippa gräsmattan??
några frågor till..
vi gödslade samtidigt som vi sådde, bör vi gödsla igen?
ska man isåfall gödsla innan man vattnar, eller efter, eller inte alls i samband med vattning?
tänkte köpa en gräsklippare cylinder ej motor handdriven utan uppsamlare MEN då kanske ogräset sprids vidare nu när vi har så mycket? kanske man ska ha uppsamlare ändå??
tacksam för svar..
på bilden ser ni två sorters ogräs vi har hela gräsmattan full av, de långa stråna samt lite klöveraktiga. ska de rensas bort för hand eller vad är det för ogräs? kommer de gå bort när man börjar klippa gräsmattan??
några frågor till..
vi gödslade samtidigt som vi sådde, bör vi gödsla igen?
ska man isåfall gödsla innan man vattnar, eller efter, eller inte alls i samband med vattning?
tänkte köpa en gräsklippare cylinder ej motor handdriven utan uppsamlare MEN då kanske ogräset sprids vidare nu när vi har så mycket? kanske man ska ha uppsamlare ändå??
tacksam för svar..
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Vet inte vad de där höga är. Uppenbarligen i alla fall något slags gräs fast inte av någon sort som man väntar sig hitta i gräsmatteblandningen. Har ni haft fågelbord eller något i vintras? Det skulle kunna vara något sädesslag, nämligen.
Det andra, det litet klöveraktiga, lyckas jag inte urskilja på din bild. Jag ser litet ogräs, några mållor bland annat - de brukar gå under helt så snart man börjar klippa. Men särskilt tätt med ogräs tycker jag inte att det är. Däremot ser det litet torrt ut men det var kanske bara just då?
Det andra, det litet klöveraktiga, lyckas jag inte urskilja på din bild. Jag ser litet ogräs, några mållor bland annat - de brukar gå under helt så snart man börjar klippa. Men särskilt tätt med ogräs tycker jag inte att det är. Däremot ser det litet torrt ut men det var kanske bara just då?
Om det är "riktig" gräsmattejord som du har köpt så ska den innehålla en hel del ogräsfrön. Dock ska detta ogräs endast vara ettårigt och dö när du börjar klippa gräsmattan. Detta har anläggningsfirman och jordförsäljaren berättat för mig.
Jag sådde själv i mitten av april och hade också en hel del funderingar på vad man skulle göra. Tänkte faktiskt ta och klippa "topparna" på gräset och på så vis även få bort lite ogräs. Kan inte tänka mig att det blir värre.
Jag sådde själv i mitten av april och hade också en hel del funderingar på vad man skulle göra. Tänkte faktiskt ta och klippa "topparna" på gräset och på så vis även få bort lite ogräs. Kan inte tänka mig att det blir värre.
De långa ser ut som kvickrot. Går enkelt att kolla genom att dra upp roten. Kvickrot är flerårigt och minsta rotbit kan ge upphov till en ny planta vilket gör det till ett besvärligt ogräs. Brukar dock konkureras bort av en välskött gräsmatta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden