Tjena!

Ska måla om huset inom en snar framtiden och tänkte byta lite trötta brädor. Har bara en enkel fråga kring ett av fynden. Tycker det överlag är lite knepigt att hitta svar på vilket material som använts i mitt hus. Kan någon svara på vad detta är för material som läkten sitter fäst i?

Tack för svar!

• En närbild av en grå väggyta med textur där läkten är monterad, som kan vara isolering eller puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vägg där en trälist är fästad i grått material med spindelnät i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som någon typ av cementbaserad skiva/fasadskiva, var i byggnaden sitter den?

Eternit?

Violina Violina skrev:
Eternit?
Vad menar du tyder på att att det skulle va eternit?
Den har ju sällan en sandig yta.

Staffans2000
larsbj larsbj skrev:
Dessutom är eternit väldigt spikovänlig.

Staffan

• Gilla
Eyerash och 1 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Ser ut som någon typ av cementbaserad skiva/fasadskiva, var i byggnaden sitter den?
Det är det första lagret jag hittar under ytterbeklädnaden i huset. Såg att någon nämnt eternit. Låter sådär att sätta en läkt i Eternit. Tänker mig att det bara hade bestått en hög av smulor då. Finns dock mer sådant skit i huset.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Ta lite mer bilder, helst om det är lite trasigt någon stans.

Redigerat:
  • Gilla
Eyerash
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Var ju inte ovanligt med eternit som material till fasaderna förr?

Spontant så tyckte jag färg och utseende såg ut som eternit..

Den "sandiga ytan" kan ju bero på att väder och vind inte spolat bort material som lossnat med tiden..

Vi har eternit under träfasaden. På de ställen vi rivit har eterniten varit i stort sett hel fram till att vi börjat ta bort läkten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.