Tja... Vad satt där innan och hur var det inkopplat? En gissning är att du har två tändtrådar där men det är bara en gissning. Som elmont säger får du titta vart alla ledare tar vägen.
Välkommen till forumet!
Välkommen till forumet!
I lamputtaget precis över finns det en blå och vit kabel. Så dom två är klara. Men nu blir jag inte klok på den bruna och den andra blå som kommer nerifrån.E elmont skrev:
Finns bara ett lamputtag i rummet.
Den blå nerifrån lär ju vara matande nolla då. Vart brun tar vägen kan inte vi veta, du måste leta i alla omkringliggande dosor. Tänk på att det kan finnas dosa på andra sidan väggen också.
Varför kan inte folk ta bild innan de skruvar isär saker? Det skulle göra allt mycket lättare.
Varför kan inte folk ta bild innan de skruvar isär saker? Det skulle göra allt mycket lättare.
Haha ja jag brukar ju göra det. Typiskt att det va denna gången jag behövde bilden 😀tommib skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 480 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 480 inlägg
Fast vilka underhållande trådar vi skulle missa då! Skämt åsido jag håller med det underlättar massor och är betydligt lättare att ge råd och tips om man vet hur dom suttit innan, annars kan man behöva vara på plats för att verifiera funktion genom att okulärt inspektera omkringliggande dosor mm. Förhoppningsvis klarar TS det med hjälp av forumet men som sagt en bild innan man river isär något tillhör faktiskt min standard arsenal oavsett vad jag ska ta isär och är fantastiskt dom gångerna man blir avbruten eller helt enkelt glömmer bort hur det var.
Ja det är ju kul att underhålla proffsen 😀.
Men okej. Jag har två svarta, en vit, två blåa o h en brun.
Vit och blå kommer från lamputtaget ovanför.
Svart1 är fasledare
Svart2 kommer från vägguttaget.
Blå2 kommer från vägguttaget nedan.
Brun kommen ovanifrån och syns uppe vid lamputtaget och "försvinner iväg tillsammans med blå och svarta kablar.
Allt var kopplat i denna innan jag glömde ta bild.
Så. De svarta borde jag väl sätta tillsammans i L?
Blå1 och vit i en koppling.
Vart ska jag göra av blå 2 från vägguttaget?
Och sen är ju frågan var brun kan passa...
Obs. Den va svart innan jag började..
Svart1 är fasledare
Brun kommen ovanifrån och syns uppe vid lamputtaget och "försvinner iväg tillsammans med blå och svarta kablar.
Obs. Den va svart innan jag började..
Medlem
· Västra Götaland
· 59 inlägg
Gillar när någon vill koppla in en kontakt......vad tänker du när du skriver en kontakt.....🙃H hekatomb skrev:
Allt från vägguttag, strömbrytare till lamputtag och rj45 uttag!😎
H hekatomb skrev:Ja det är ju kul att underhålla proffsen 😀.
Svart1 är fasledare
Sorry för icke fackspråk. Men det är en strömbrytare. Och hoppas inte du hjälp någon att koppla in rj45 med de kablarna jag har på bilden.tjockelamock skrev:
Nä jag är inte så vass. Men försöker lära mig.tommib skrev:
Här är bilder på lamputtaget och väggkontakten. Det är den högra bruna som går ner till strömbrytaren. Den andra bruna går till en strömbrytare på andra sidan väggen
Ok.
Troligen har du matning uppifrån.
Svart och blå är fas resp nolla i din strömbrytardosa. Dessa kopplas ihop i varsin Wago 221-413 (svart med svart, blå med blå). Du tar sen en stump svart FK från wagon med de andra svarta och ansluter till din osmarta strömbrytare. Du kopplar vit till en lämplig utgång på samma strömbrytare. Brun isolerar du genom att sätta den ensam i en tredje wago. Sen får du fundera på vad den användes till senare.
Exempel på var du köper wago, finns också på massa andra ställen.
https://www.bauhaus.se/anslutningsklamma-wago-221-413-3pol-50st-fp
Det går också att lägga svart dubbelt på ingången på strömbrytaren och skarva på det sättet. Blå kan skarvas på en X-plint men jag skulle rekommendera att du inte gör det.
Samtliga ledare behöver skalas om, nu ser det eländigt ut och risken är att det blir glappkontkat med varmgång som följd. Det ser ut som att den "smarta" strömbrytaren utsatts för just det.
Troligen har du matning uppifrån.
Svart och blå är fas resp nolla i din strömbrytardosa. Dessa kopplas ihop i varsin Wago 221-413 (svart med svart, blå med blå). Du tar sen en stump svart FK från wagon med de andra svarta och ansluter till din osmarta strömbrytare. Du kopplar vit till en lämplig utgång på samma strömbrytare. Brun isolerar du genom att sätta den ensam i en tredje wago. Sen får du fundera på vad den användes till senare.
Exempel på var du köper wago, finns också på massa andra ställen.
https://www.bauhaus.se/anslutningsklamma-wago-221-413-3pol-50st-fp
Det går också att lägga svart dubbelt på ingången på strömbrytaren och skarva på det sättet. Blå kan skarvas på en X-plint men jag skulle rekommendera att du inte gör det.
Samtliga ledare behöver skalas om, nu ser det eländigt ut och risken är att det blir glappkontkat med varmgång som följd. Det ser ut som att den "smarta" strömbrytaren utsatts för just det.