Hej,
Jag har för närvarande en gasugn/spis men funderar på att köpa nytt. Jag vill ha en elugn men vet inte vilken jag ska köpa då jag inte vet vilken typ jag kan köpa som fungerar i detta uttag.
Kan någon identifiera vilken sorts ugn jag kan koppla in här?
230V står det ju på det flesta som jag tittat på, fungerar en sådan här?
Tack på förhand!
Jag har för närvarande en gasugn/spis men funderar på att köpa nytt. Jag vill ha en elugn men vet inte vilken jag ska köpa då jag inte vet vilken typ jag kan köpa som fungerar i detta uttag.
Kan någon identifiera vilken sorts ugn jag kan koppla in här?
230V står det ju på det flesta som jag tittat på, fungerar en sådan här?
Tack på förhand!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det där såg så murket ut att det borde inte kopplas in något öht.
I det uttaget kan du sätta i stort vilken inbyggnadsugn som helst, men byt uttag och kabel och hela tjockablängen.
Protte
I det uttaget kan du sätta i stort vilken inbyggnadsugn som helst, men byt uttag och kabel och hela tjockablängen.
Protte
Håller med protte där, och om det blir nytt kan du lika gärna dra fram 5-ledare 2.5 med 3-fas (om du har möjlighet vill säga, risken finns ju att du bara har 1-fas att tillgå).
Tusen tack för snabba svar!
Novis som jag är på området, om spänningen på spisen jag vill köpa är 230V, vad bör jag då dra för el?
Tänker nämligen kontakta en elektriker och vill ha lite mer kött på benen innan jag säger vad jag vill ha.
För övrigt så bor jag i lägenhet, om det skulle ändra på något.
Novis som jag är på området, om spänningen på spisen jag vill köpa är 230V, vad bör jag då dra för el?
Tänker nämligen kontakta en elektriker och vill ha lite mer kött på benen innan jag säger vad jag vill ha.
För övrigt så bor jag i lägenhet, om det skulle ändra på något.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Du har bara enfas i lägenheten (centralen har bara en rad med säkringar istället för 3 rader) och då krävs det att uttaget avsäkras 20A. En klassisk enfasmatning till en spis.
Ska du ha spis eller häll och ugn? Ska du ha det sistnämnda kan det kanske vara bra att dra en egen kabel till ugnen som avsäkras 16A. Men troligtvis funkar det helbra att lägga allt på 20A kabeln, men man får ju finnas sig i att det inte går att kräma på lika som det hade gått med trefas.
Hade det funnits trefas så hade man dragit tre faser på 16A.
//Patrik
Ska du ha spis eller häll och ugn? Ska du ha det sistnämnda kan det kanske vara bra att dra en egen kabel till ugnen som avsäkras 16A. Men troligtvis funkar det helbra att lägga allt på 20A kabeln, men man får ju finnas sig i att det inte går att kräma på lika som det hade gått med trefas.
Hade det funnits trefas så hade man dragit tre faser på 16A.
//Patrik
Kolla först upp vad du har för elmatning till bostaden.
I lägenheter med gasspis så kan elmatningen vara väldigt klen jämfört med lägenheter med elspis, eftersom spisen torde vara det som drar absolut mest el i en lägenhet. (Det är ungefär det Patrik_Hed antyder i inlägget ovan).
Att det bara är ett enfas schukouttag, troligtvis avsäkrat 10A, beror väl på att det är gasspis/gasugn - är uttaget ens avsett för spis/ugn? Om det är till för spis/ugn så är det troligtvis bara till för sånt som styrning/säkerhet...
I lägenheter med gasspis så kan elmatningen vara väldigt klen jämfört med lägenheter med elspis, eftersom spisen torde vara det som drar absolut mest el i en lägenhet. (Det är ungefär det Patrik_Hed antyder i inlägget ovan).
Att det bara är ett enfas schukouttag, troligtvis avsäkrat 10A, beror väl på att det är gasspis/gasugn - är uttaget ens avsett för spis/ugn? Om det är till för spis/ugn så är det troligtvis bara till för sånt som styrning/säkerhet...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för kabel - telefon, ADSL, annat?
El -
Vad är detta för material? Och är det farligt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad är detta för en fläkt?
Ventilation -
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Vad är detta för material/typ av skiva?
Byggmaterial & Byggteknik