Hej!

Kan någon se vad det här är för typ av byggblock? Byggt i slutet av fyrtiotalet vad jag vet.

Tänkte initialt att det kunde vara blåbetong, men det verkar inte vara de karaktäristiska hålrummen.

Har inte möjlighet till mätning just nu tyvärr.

Mvh
Fyrtiofemgrader

• Vägg av grå betongblock med murbrukslinjer; en del av en träregel syns längst ner i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått byggblock med ojämn yta intill elkablar, utan karakteristiska hålrum från blåbetong, i ett gammalt väggavsnitt nära ett fönster.
    Skapa konto
  • Närbild på murade byggblock och en blågrön mätarbox, eventuellt utan de karaktäristiska hålrummen för blåbetong.
    Skapa konto
Redigerat:
Blåbetong brukar väl inte ha håligheter utan är homogena, du tänker på gråsuggor eller betonghålsten.
Det på bilden ser ut som blåbetong.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
F Fyrtiofemgrader skrev:
Hej!

Kan någon se vad det här är för typ av byggblock? Byggt i slutet av fyrtiotalet vad jag vet.

Tänkte initialt att det kunde vara blåbetong, men det verkar inte vara de karaktäristiska hålrummen.

Har inte möjlighet till mätning just nu tyvärr.

Mvh
Fyrtiofemgrader
Det ser ut som lättbetong Siporex dom var lite lilablå i färgen en tid..

T tracker skrev:
Blåbetong brukar väl inte ha håligheter utan är homogena, du tänker på gråsuggor eller betonghålsten.
Det på bilden ser ut som blåbetong.
När jag söker på bilder på nätet så verkar blåbetong i allmänhet vara fyllt med mindre håligheter, typ som en tvättsvamp.

På en av bilderna jag bifogade (den med den gröna dosan till höger) verkar strukturen mer bestå av små kulor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.