Hej,
Har ett stort problem, det smäller från grannens lägenhet i badrummet i timtal i sträck.
Låter som nått som är i nått rör som slår emot röret.
Grannen hör inte ljudet säger han. det startar då han drar igång sin dusch.
Det hörs i hela lägenheten ljudet, bor i en 1a.

Men frågan är om det är ventilation, eller avloppsrör, någon som känner igen ljudet?
Hållt på i 1 års tid nu, problem att bo kvar tyvärr då det håller på i så många timmar
på natten å dagen varje dag. bor i hyresrätt. Tekniker och rörmockare som varit här
tycker det är skit konstigt ljud. Ljudet börjar lite tyst, för att sen öka och smälla rejält.
Kan hålla på i flera timmar.

Testar lyckan på denna sida, för hittils klarar ingen rörmockare eller tekniker att lista ut vad det är för ljud.
Ni får höja volymen, och hörs det dåligt så lyssna på sista videon där hörs bättre.

mvh/Henke

Får ni samma ljud om han bara duschar kallt?
Varmvatten har en tendens att göra så metallen i rören expanderar. Då slår de mot väggar och annat. Eller så är det någon form av tryckstöt. Antar att ni bor i lägenhet? Vilken våning i så fall?

Kanske finns en pump som förstärker trycket till de övre våningarna som börjar sjunga på sista versen?

• Gilla
henkess90
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Får ni samma ljud om han bara duschar kallt?
Varmvatten har en tendens att göra så metallen i rören expanderar. Då slår de mot väggar och annat. Eller så är det någon form av tryckstöt. Antar att ni bor i lägenhet? Vilken våning i så fall?

Kanske finns en pump som förstärker trycket till de övre våningarna som börjar sjunga på sista versen?
Bra fråga, kanske man ska testa igen faktiskt. Jag tror att första teknikerna som var här körde med blandat vatten, då kom inte ljudet fram. Men av riktigt varmt vatten så startars ljudet. Då låter det som han har klen ventilation kanske. Han saknade köksfläkt som varit paj, men den är fixad nu. Japp bor i lägenhet i mitten, verkar bara vara jag som är drabbad av alla mina grannar. Då tycker man det borde drabba fler personer? Det är 3 lägenheter i varje våning 6 våningar. Tackar för svar.

Jag tror inte det har med ventilationen att göra.

Varmvattnet går såklart genom alla våningar men det kan vara bristfälligt monterat just på din våning. Röret slår i något när det expanderar är min gissning. Oturligt nog i en vägg nära dig.

S Småbrukaren skrev:
Jag tror inte det har med ventilationen att göra.

Varmvattnet går såklart genom alla våningar men det kan vara bristfälligt monterat just på din våning. Röret slår i något när det expanderar är min gissning. Oturligt nog i en vägg nära dig.
Det låter rimligt, kanske något som lossnat från något fäste också. Men kan det verkligen hålla på i timtal tror du?

Vilket intressant problem, förstår att det måste vara frustrerande. Svårt att säga utifrån en inspelning men det kan vara som andra säger, varmvattenledning som knäpper när de blir varm och sen svalnar. Om jag bara hade hört ljudet så skulle jag säga något spjäll på ventilationen som slår. När det börjar, hörs ljudet mer i ventilationsröret om du tar bort frånluftsdonet i badrummet och lyssnar där?
Jag skulle ligga på fastighetsbolaget mer om att de måste hitta vart ljudet kommer ifrån.

Sådan fel är skitsvåra att leta efter av sin spontana natur med långa mellanrum mellan inträffande, men jag skulle säga vattenslag av icke mjukstängande ventiler och kranar samt verkan av backventiler då det kan dunka på ganska ordentligt och kan höra långt iväg ifrån stället där det genereras, sådant hör ofta mer i böjar där vatten tvingas byta riktning än raka sträckor av rör där tryckpulsen kan vandra utan att byta riktning.

Det som kan generera vattenslagpulser då och då och som kan pågå under flera timmars tid är typisk tvättmaskin och diskmaskin när de fyller på med vatten i olika perioder under programmet.

S svebbe skrev:
Vilket intressant problem, förstår att det måste vara frustrerande. Svårt att säga utifrån en inspelning men det kan vara som andra säger, varmvattenledning som knäpper när de blir varm och sen svalnar. Om jag bara hade hört ljudet så skulle jag säga något spjäll på ventilationen som slår. När det börjar, hörs ljudet mer i ventilationsröret om du tar bort frånluftsdonet i badrummet och lyssnar där?
Jag skulle ligga på fastighetsbolaget mer om att de måste hitta vart ljudet kommer ifrån.
Tack för svar! Ja det är skit klurigt, allt startade efter dom grejade med fläktsystemen för ett år sedan. Kanske en slump ingen aning. Bra fråga kan testa faktiskt nästa gång! Skulle säga att ljudet åker fram och tillbaka längst ena sidan av taket. Ljudet verkar vara mellan våra lägenheter då han inte hör något, å mitt fläktsystem fungerar. Först hörs ljudet precis vid frånluftsdonet oftast för dushen också är under det, sedan är det mot där jag har mitt handfat. Har varit många olika firmor här, alla säger olika. Nästa steg ska bli att in med kamera och kika.

X xxargs skrev:
Sådan fel är skitsvåra att leta efter av sin spontana natur med långa mellanrum mellan inträffande, men jag skulle säga vattenslag av icke mjukstängande ventiler och kranar samt verkan av backventiler då det kan dunka på ganska ordentligt och kan höra långt iväg ifrån stället där det genereras, sådant hör ofta mer i böjar där vatten tvingas byta riktning än raka sträckor av rör där tryckpulsen kan vandra utan att byta riktning.

Det som kan generera vattenslagpulser då och då och som kan pågå under flera timmars tid är typisk tvättmaskin och diskmaskin när de fyller på med vatten i olika perioder under programmet.
Tackar för svar och tips! Intressant kan helt klart vara något sådan. Finns ingen backventil på duscharna. Grannen har ingen tvättmaskin heller. Så det är väldigt märkligt ljud. Grannen är lite suspekt också, har inte varit så sammarbetsvillig. Han arbetar inom bygg, låter som han släpper ner rör i badrummet ibland.

Senaste gången en ny firma var här,, så lyckades vi få fram ljudet. Dom spolade vanligt vatten, inget lät. Spolade sedan varmt vatten, då började det smälla lite smått. Även har dom stängt av hans el, och dragit på duschen för att se om det började låta. Det började låta men väldigt lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.