Vid installation av ett takfönster har jag stött på ett VP-rör som är ivägen och som jag helst skulle vilja bli av med. Jag är ganska säker på att röret bara går till ett gammalt telefonjack som inte längre används (jag tapetserade över det för typ 15 år sedan). Hade jag varit helt säker hade jag bara sågat av den och avlägsnat, men jag vill inte gärna chansa. Finns det något bra sätt att ta reda på vad som går i den?

Det finns en krypvind bakom som nog kan avslöja hemligheten. Den är dock väldigt full med gammal bråte, så det är en last resort...

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M Malmgren skrev:
Vid installation av ett takfönster har jag stött på ett VP-rör som är ivägen och som jag helst skulle vilja bli av med. Jag är ganska säker på att röret bara går till ett gammalt telefonjack som inte längre används (jag tapetserade över det för typ 15 år sedan). Hade jag varit helt säker hade jag bara sågat av den och avlägsnat, men jag vill inte gärna chansa. Finns det något bra sätt att ta reda på vad som går i den?

Det finns en krypvind bakom som nog kan avslöja hemligheten. Den är dock väldigt full med gammal bråte, så det är en last resort...
Stäng av strömmen och såga av skiten. Har du otur och det inte går till telefonjacket så får du väll ringa en elektriker som trådar om snabbt :p

• Gilla
Malmgren
  • Laddar…

Bästa svaret

M Malmgren skrev:

Du kan "öppna" röret och titta efter vad som finns i det, är det teletrådar så bara att kapa, FK endera sätta dit en öppningsbar skarvmuff eller ta reda på vart trådarna tar vägen och dra om. Öppnar man dosorna och rycker i trådarna syns det vart dom går och sedan får man bestämma hur man gör.

• Gilla
Malmgren och 1 till
  • Laddar…
Det fick (efter att för säkerhets skull ha stängt av strömmen på hela våningsplanet) bli en liten inspektionslucka och därinne fanns det mycket riktigt bara telefonkabel. Nu är röret väck. Tack för tips!
Bild på isolering och träkonstruktion med delvis borttagna plastöverdrag, skum och sågspån. Byggmiljö och renoveringstema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.