Min värmepump har gått bananas och kör full värme hela tiden, jag tror att det är vredet på den här som är kasst och på något sätt låst sig, kan någon vänlig hjälpa mig med vad det är så jag kan beställa en ny?

tack på förhand.

• Värmepumpsventil med ett blått och rött vred fastsatt på kopparledningar, misstänkt defekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför tror du att det är fel på den? Det är en shunt för övrigt...

Prova tryck in ratten och vrid för hand istället även om den sitter hårt. Finns utbytesmodeller hos ESBE om man vet modellnumret på den man har.

När den är i auto-läge ska det inte gå att vrida den för hand.
Men med lite mer info om vad det är för värmepump, hur det är kopplat och vad det är för temperaturer och inställningar i styrsystemet så ska vi nog tillsammans kunna ställa en diagnos.

Tusen tack för svaren, lite mer info då... :-)

Jag trodde att dwt var den som var fel för att den känts så konstig i justeringen, ratten har varit jättetrög och utslagen på vridet har varit väldigt stort, alltså man har vridit någon millimeter och det har blivit väldigt mycket varmare... i övrigt är det en Siebel eltron luft/vatten värmepump... hur vet man om den är i autoläget?

det som händer är att värmepumpen värmer upp vattnet till ca 50 grader även om jag har jättelåg värmekurva och vridit ner shunten(som jag vet att det heter nuet tack!)till kallast...

finns det något mer jag kan ändra eller fixa med för nu har jag stängt av pumpen och sätter på den när det är dags att duscha... det är ju ett lite krångligt sätt att ha det på... :-)

tacksam för all hjälp...

Om värmepumpen värmer vattnet till 50 grader fast den inte ska det så borde problemet ligga i värmepumpen, inte i shunten. Vad säger värmepumpen om alla aktuella temperaturer? Visar alla givare rätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.