Hej!

Har precis köpt ett hus, byggt 1929. Det står på krypgrund, med liten källare där oljepannan tidigare stod. I källaren finns det här spännande hålet, med vad jag antar är en dräneringspump i sig. Slangen från pumpen försvinner in i krypgrunden, ut mot gatan. Jag har inte kravlat in för att se exakt var den tar vägen. Avloppsröret som dumpar ner i hålet är inte längre anslutet till något.

Vet ni vad detta hål är till för? Är det något som behöver skötas om och ses över på något vis?

Tack!

Dräneringspump och avloppsrör i äldre källare, slang går mot krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dräneringspump i ett hål i en källare med en avkopplad avloppsrör som sticker ner och en slang som leder ut.
Skapa konto

Ett hål i källaren med en dräneringspump och frigolitskiva, avloppsslang in i krypgrunden, oanslutet rör ovanför.
Skapa konto

Bästa svaret

Det är en pumpgrop, lägsta punkten där vatten kan samlas upp för att sedan pumpas till lämpligt ställe.

Vad har avloppsröret gått till tidigare?

Kan de vara så att källaren är odränerad och att de ibland tränger in vatten som måste pumpas bort?

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Det är en pumpgrop, lägsta punkten där vatten kan samlas upp för att sedan pumpas till lämpligt ställe.
Smart. Så bara att låta bli med andra ord?

Vad har avloppsröret gått till tidigare?
Ingen aning tyvärr. Hela planlösningen för fastigheten är omgjord och säljaren var inte säker på att det röret lett någonstans när han köpte det heller. Just nu leder det bara genom väggen till det andra rummet i källaren och termineras med ett lock.

Kan de vara så att källaren är odränerad och att de ibland tränger in vatten som måste pumpas bort?
Samma svar: jag har ingen aning. Är det något jag kan ta reda på?

De mesta i ett hus har någon form av mening. Är de så att avloppsröret inte används, då kan de vara smart att kapa bort det, då blir det inte oklarheter om de ska finnas där eller ej.

Men pumpen bör du nog låta vara för att se om de eventuellt läcker in vatten vid snösmältning, mycket regn etc. Bästa är att bo i huset ett år eller så innan man börjar riva ut saker som man inte vet vad de gör. Så får man se om de har någon användning.

Man kan gräva runt källaren och se om de ligger platon eller isodrän runt källaren.
Brukar även finns någon spolbrunn för att kunna spola dräneringen.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Ett hus jag kollade på som låg ute på landet med åkrar som närmsta granne hade samma typ av pumpbrunn. Den fanns där för att grundvattennivån ibland var ganska hög och då pumpade man helt enkelt bort vattnet till dräneringsbrunnen. Kontrollera med jämna mellanrum att pumpen fungerar, det lär finnas mån slags nivåvakt på den.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.