Hej alla kunniga! Vi skall eventuellt riva en vägg (beroende på vad den här soppan utvisar) men frågetecken om takets konstruktion har på sistone väckts. Vad har vi egentligen för takstol? Ser ut som en blandning av en fackverkstakstol och en ramverkstakstol? Kan någon av er utläsa av bilden? Framförallt har denna typ av takstol en fribärande konstruktion eller bär något under? I så fall skulle det vara en liten kort vägg på ca 2,5 meter och skulle det i så fall räcka? Om inte kan man bygga på och stadga upp denna takstol snarare än att växla av den eventuella väggen?

Kåken i sig är en fd. sommarstuga anno 1966. 1 planshus med en spännvidd omkring 6 meter.

Börjar bli brått om tid varpå ärendet är ganska akut och har inte tid att förlora just det, tid men såklart är vi angelägna om att det blir rätt och riktigt och framförallt, säkert.

Tack på förhand!

Mvh Stefan

Det ser ut som en fackverkstakstol, men av hemmasnickrad variant. Om den är självbärande eller inte går inte att se på fotot.

Påminner om de som vi har ovanpå en utbyggnad. Våra saknar den vertikala stolpen och har snedstöttan lite närmare mittlinjen tror jag. Också hemmasnickrade. Klena stolar, men har hållit sedan 80-talet... Vi har ca 5,4 m spännvidd (snözon "Skåne" & lätt tak (masonit & plåt)) utan bärande innerväggar el stolpar.

Huruvida dina är fribärande eller inte går tyvärr inte att säga. När det är hemmabyggda så är virkeskvaliteten (hållfasthetsklass), spikkvaliteten/dimensioner/antal, laskbrädornas kvalitet/längd/dimension, samt hantverksutförandet av väl så stor betydelse som dimensionerna på reglarna i takstolen. Även takets egentyngd, lutning och snözon har såklart också betydelse.

Tyvärr hjälper detta dig inte i ditt beslutsfattande.

Hypotetiskt hade man kunnat tänka sig att pröva praktiskt genom att ha stöttor (stämp) på domkraft och sänka sakta och se vad som händer. Om allt verkar lugnt gå upp och "hoppa" lite på takstolarna för att känna svikten. Det går dock inte att veta om det sedan ändå håller en snörik vinter, eller i längden.
Man vill inte chansa på att taket håller. Så om ingen takstolsexpert kan avgöra frågan så bör du satsa på stöd under.

Normalt brukar en bärande stolpe/vägg på mitten vara vad som behövs, om det inte är en fribärande takstol.

2,5 m vägg - var/hur? (Gissar att ni menar på ena sidan, ut från en långvägg? Inte mitt under?)

Borde iofs gå att förstärka stolen, men hur vågar jag inte säga. Det finns andra här på forumet som kan detta bättre, men de behöver med största sannolikhet mer detaljerad (exakt) info om takstolarnas dimensioner och mått, tak (betongpannor?; taklutning & snözon), samt ev skarvar (t ex mitt på underramen?).

Det är inte en fackverkstakstol och knappast självbärande OM inte den är mycket grovt dimensionerad.

Staffans2000
Om det finns en längsgående vägg mitt i huset, är det osannolikt att den är självbärande.

Hej alla och tack för svar!

Väggen som skall tas ner är en längsgående vägg som ligger nära husets ena kortsida (på mitten på kortsidan ca) under ca 2-3 takstolar av totalt kanske 8 stolar vilket gör mig förbryllad, räcker det man stöttar 1/3 av hela taklängden? Det börjar väl nästan se ut mer och mer som om att den är bärande.

Inte bra för plånboken och inte bra för byråkratiska vändor :(

Jag tror du ska bekymra dig mer för hållfastheten och vara glad att byråkratin ser till att du inte får taket i huvudet.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Staffans2000
Ser de takstolar som är fritt hängande likadana ut som de som "vilar" på den vägg du vill ta bort, är det mycket troligt att du kan ta bort väggen utan problem.

jag röstar på fribärande.

• Gilla
S.I
  • Laddar…
A
Ser precis ut som våra takstolar. De är 6m och fribärande.

• Gilla
S.I
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tror du ska bekymra dig mer för hållfastheten och vara glad att byråkratin ser till att du inte får taket i huvudet.
Javisst är det så och jag köper det och det är jättebra att det finns en såna funktioner i samhället helt enig!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ser de takstolar som är fritt hängande likadana ut som de som "vilar" på den vägg du vill ta bort, är det mycket troligt att du kan ta bort väggen utan problem.
Ja, de ser likadana ut. Jag skulle säga att det är högst 1/3 av alla takstolar som överhuvudtaget har nån form av stöttning av en längsgående vägg under. Och det är just väggen jag syftar på då. Den är inte mer än 2,5 meter lång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.