Denna koppling sitter på mina vattenrör under tvättstället. Sen är det en kortare rörstump med en fastpressad klämring och en gummipackning inuti muttern. De har suttit på det vita rörens utvändiga koppling.
Är det normalt med gummipackningen?

Är detta en normal lösning (är novis på vvs) jag kan fortsätta använda eller ska jag byta till något annat?
Det är en utvändig R15 gänga på de vita rörets koppling och jag skall ansluta G3/8 soft pex till blandaren. Slangarna från blandaren når nästan hela vägen ner så jag får på en koppling som är ca 50mm lång så klarar det sig.

• Vit vattenrörskoppling med klämring, gummipackning och mutter under tvättställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en vattenrörskoppling med en fastpressad klämring och gummipackning.
    Skapa konto
  • Hand håller en vattenrörskoppling med en klämring och gummipackning synliga vid anslutning av ett vitt rör.
    Skapa konto
Redigerat:
På krysskopplingen så är det en annan typ av "klämring", på de jag har så är det en vanlig klämring och o-ring.
Nåväl det håller tätt nu när jag återmonterade det och satte ditt två nya klämringskopplingar till blandarens soft pex slang.
Samma lösning satt på vattnet till toastolen såg jag nu också, man får hoppas att det är yrkesmän som varit i farten :cool:

En annan sak som jag upptäckte, de kromade 12mm rören har en godstjocklek på 1.3mm inte 1mm så fick inte plats med stödhylsa för 12mm rör (ja, jag har gradat av ordentligt och trippelmätt) Men jag läste att stödhylsa behövs inte på rör som är grövre än 1mm.

Är det detta som är ett s.k. hårda rör, finns de som kromade också?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.