Hej! Är det någon som vet vad detta är för kopplingar? Är alla klämringskopplingar? Eller är vissa av dom gängade kopplingar? Från vänster till höger:

Det är ett kopparrör på 22 mm som kommer in från vänster i bild och PEX slangarna är 18 mm, 15mm och 15 mm. Jag ser att den sista böjen bör vara en klämringskoppling med en liten stump 15 mm kopparör emellan. Men dubbelmuttrarna som sitter mellan kulventil och T-kopplingarna, är dessa gängade kopplingar? Hur är dom i så fall tätade? jag ser inget lin. Det ser ut som att det står Vatette på samtliga kopplingar.

• Rörinstallation med koppar- och PEX-rör samt olika kopplingar och kulventiler med märkningen "Vatette", monterade i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
C cpalm skrev:
Sitter gummipackningar i dubbelmuttrarna, förutom att de tätar mot kopplingens invändiga kona - precis som en klämring.
[länk]
Ok! Är T-kopplingarna samma modell som de som används tillsammans med klämring och mutter? Eller har Vatette olika kopplingar beroende på om de ska anslutas mot dubbelmutter eller klämringskoppling?

Krilleman
T Tallskog83 skrev:
Ok! Är T-kopplingarna samma modell som de som används tillsammans med klämring och mutter? Eller har Vatette olika kopplingar beroende på om de ska anslutas mot dubbelmutter eller klämringskoppling?
Det är samma T-rör oavsett om man nyttjar klämringskopplingen eller dubbelmuttern.

✅✅

Krilleman Krilleman skrev:
Det är samma T-rör oavsett om man nyttjar klämringskopplingen eller dubbelmuttern.

✅✅
Grymt! Tack för hjälpen! Då känns det som att jag vågar mig på att kopiera denna lösning på ett annat ställe 🙂

Magnus E K
Borde inte ventilerna vara fullflödesventiler snarare än minikulventiler?

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Hur menar du? Varför behövs en fullflödesventil?

Krilleman
T Tallskog83 skrev:
Hur menar du? Varför behövs en fullflödesventil?
Jag reflekterade även över kulventilerna.

Det är så litet hål i dom befintliga.

Jaha så ni menar att kulventilerna stryper flödet?

Rickard.
Jag tror det är försumbar skillnad men det finns en risk att det begränsar lite om du spolar ur alla 3 samtidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.