Röd Drift-Air kompressor med motor med YD-start och kopplingsskåp, kablarna och givaren är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvådelad bild av kompressorhus monterat på tank, delvis rostig, med givare kopplad till elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag håller på att montera ihop ett gammalt blocketfynd (kompressorhus och motor med YD-start) med en tank som det suttit en motor utan YD-start på.

På tanken satt det gamla påslaget med motorskydd och mekanisk tryckvakt kvar.

Men med den nya motorn med YD-start så följde varken mekanisk tryckvakt eller påslag med. Bara ett kopplingsskåp innehållandes lite elutrustning (ja jag vet jag är kass på el)

På anslutningen mellan kompressorhuset och tanken sitter det en givare som är ansluten till elskåpet.

Sitter det någon slags elektrisk tryckvakt som styrs av givaren i elskåpet tro?

Eller saknas det nåt?
 
Här är tryckvakten
Tryckvakt med svart kontaktstycke och sladd, och mässingsventil, på röd tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är en magnetventil, svarta delen med sladden är kontaktstycke och spole, mässingdelen är själva ventilen,
Magnetventil med kontaktstycke och spole i svart samt mässingsventil, på röd verktygsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad som finns i lådan kan vi inte veta eftersom det inte finns någon bild på innehållet.

Vad säger märkplåten på motorn?
 
Vad styrs av magnetventilen?
 
Detta är tryckavlastningsventil som avlastar cylindern vid start, den ska sitta på den gängade delen innan magnetventilen, sedan ska det vara ett rör mellan tryckavlastningsventilen och den delen som är bredvid cylindern.
Tryckavlastningsventilen har en luftslang som är kopplad till tryckströmbrytaren, tryckströmbrytaren är även direktkopplad till lufttanlen.

Tryckavlastningsventil med gängad del för anslutning till magnetventil, samt en svart luftslang, framför en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Specifikationsskylt på en trefas induktionsmotor som visar teknisk information såsom effekt och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som styrs av magnetventilen är luftutloppet.

Någonting i gråvita lådan styr magnetventilen.
 
Men inte ska jag väl montera båda tryckavlastningsventilerna?
 
Jag får fota innehållet i elskåpet imorgon, tack så länge!
 
Mekanisk utrustning på röd tank med kopplingar, slangar och elektriska komponenter i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar och trassliga kablar i en grå metallbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkomponenter monterade på en röd yta, med kopplingsschema och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd luftkompressor med påmonterad motor och sladdar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så frågan kvarstår, den tryckvakt dom satt på tanken innan motor och kompressorhus monterades. Ska den användas?

Om ja, hur kopplas den ihop mot elskåpet?
Och hur kan jag koppla den lilla slangen från tryckvakt när den ”nya” tryckavlastningsventilen har en spole monterad på motsvarande plats?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.