Hej ! Vi har en reklamation pågående med Beijer angående deras hårvaxoljade vita RAW furugolv. Mina frågor är.

- Har ni haft problem med deras golv?
- Vad tycker ni om bilderna som jag bifogar är det normalt för svenska furugolv? Hade ni godkänt någon av dessa fel?

Det är ju svårt att läsa kvalitetsdokumenten dom har.

Tacksam för svar.

• Närbild av vit hårvaxoljad furugolvplanka med kvist och spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt furugolv med synlig kvist och sprickbildning som kan vara en defekt.
    Skapa konto
  • Skadat område med flisor och jack i ett vitmålat furugolv, som möjligtvis föranleder reklamation.
    Skapa konto
  • Vit hårvaxoljad furuplanka med synliga defekter, inklusive en knot och sprickor.
    Skapa konto
  • Vitt hårvaxoljat furugolv med synlig knothål och mörka kanter, eventuell defekt under reklamation.
    Skapa konto
  • Närbild på vit hårvaxoljad furugolv med synliga kvistmärken och mindre sprickor.
    Skapa konto
  • Defekter på vitt oljat furugolv med synliga kvistar och sprickor.
    Skapa konto
  • Närbild av skadat vitmålat furugolv med synliga defekter och märken.
    Skapa konto
  • Närbild på hårvaxoljat vitt furugolv med synlig kvist och sprickbildning.
    Skapa konto
  • Närbild på vitt hårvaxoljat furugolv med synlig diskolorering och kvistmärken vid skarven mellan två plankor.
    Skapa konto
Jag har nu läst igenom deras dokument och enligt mig så är de flesta av brädorna godkända. De brädor som du kan reklamera är bild 3,8 och 10. Bild 3 och 8 är yttre våld och kan jag inte förklara och har heller aldrig sett, min killgissning skulle vara att det är stenar som tryckts in i trät och sedan lossnat vid ytbehandling.

Bild 10 spricka ej tillåtet i en a-sortering däremot så kan den vara godkänd i en b-sortering (även kallat urlägg, ekonomi)

En bräda som man misstänker är reklamerbar skall aldrig läggas in utan läggas åt sidan ta kontakt med återförsäljare för att de ska få möjlighet att starta ett ärende. i de flesta fall får du ersättningsbrädor för de reklamerbara brädorna.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju aningen svårt att undvika kvist helt.....Finns säkert sådana golv att köpa också men då kostar det väl betydligt mer.

ytterst sällan man får välja dimension på kvistfri furu utan man får nöja sig med det som går att få tag på (man ska i vilket fall som helst räkna med smala bredder), prismässigt så kan det ligga i paritet med massiv ek.
Sedan så har vi det största problemet, furu är ett mjukt träslag men den är som allra hårdast ca.20 cm runt kvistar det innebär att en kvistfri fura är bara mjuk. Resulterar i besvikna användare som knappt kan kolla på golvet utan att det blir ett märke. Jag avråder starkt från kvistfri fura. Vill man inte ha kvistar finns det andra träslag som fungerar bättre t.ex ek och ask

• Gilla
Rick.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.