Vad använder du för gräsklippare?

• Antal röster
    202
Det vore intressant att höra vad medlemmarna här på BH använder?

Robotklipparna har ju blivit en rejäl framgång senare år. För fastighetsägare med stora tomter har ju åkgräsklippare likaså blivit en framgång. Men för de allra flesta är det väl fortfarande vanlig handdriven motorklippare som gäller. Fast en del har ju satsat på elektrisk eller batteridriven klippare. Eller?

Själv använder jag vanlig motorklippare (Klippo Excellent H) utan drivning och elstart.

En gammal hederlig handjagare (sk. cylinderklippare).

Körde med motordriven (bensin) tidigare, men handjagaren går lika fort att klippa med med mindre buller och underhåll.

• Gilla
Aser och 5 till
  • Laddar…
Finns det åkgräsklippare som inte är motordrivna? :thinking:

Ja, förutom hästdragna slåtterbalkar man kan sitta på då...

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Kör en 90-talare Stiga multiklipp, rostig och liten. Drag-starten är helt slut, men nu är sporten att hålla igång den så många år till det går. Körs på Aspen.

Har en '89 Klippo G7 och en några år äldre Klippo Comet (?).
Två Klippo gräsklippare, en röd G7 och en röd äldre Comet modell, på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frun och jag använder båda samtidigt när vi klipper gräsmattan.

Blodsoppen
Hej! För tillfället klipper jag med en elektrisk Klippo. Den klipper väldigt bra. Dock är det lite bökigt att asa runt på sladden. Men till mindre ytor funkar det okej. Annars har jag kört på både Stiga och Klippo motordrivna, bensin tidigare. Jag får nog säga att Klippo är snäppet bättre än Stiga. Känns mer gediget och rejält. Har ofta använt en så kallad stenkniv. Vilken finfördela gräset.

useless useless skrev:
Finns det åkgräsklippare som inte är motordrivna? :thinking:

Ja, förutom hästdragna slåtterbalkar man kan sitta på då...
Jag beklagar att det alternativet föll bort när jag startade tråden då det även rimligen borde varit med...

Åkgräsklippare (eldriven)

534350_980.jpg
Bilden visar en Husqvarna R 112iC.

Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag beklagar att det alternativet föll bort när jag startade tråden då det även rimligen borde varit med...

Åkgräsklippare (eldriven)

[bild]
Bilden visar en Husqvarna R 112iC.
Den är väl ändå motordriven? Elmotor ...

• Gilla
useless
  • Laddar…
A
Beror lite på var jag vill lägga ribban på gräsmattan. Klippon gör jobbet och jag slipper tömma en jävla massa gräsklipp. Sen kör jag cylinderklipparen om jag ska träna golf dom närmsta dagarna ;)

Röd klippo gräsklippare på gräsmatta och grön cylinderklippare på grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B Bassrunner skrev:
Den är väl ändå motordriven? Elmotor ...
Jo förvisso, men nu har ju alla miljötomtar som satsat på elbil väldigt noga skiljt på vanlig bil driven på fossila bränslen och just ELBIL! Men både elbil OCH elgräsklippare har självklart en motor annars är vi ju tillbaka på att farkosten dras av arbetshäst.

När jag flyttade in i huset fanns det en klippare med sladd och den varade inte länge. Sjukt jobbigt att asa runt sladden oavsett teknik, särskilt som gräset längst bort ligger 50 meter från närmaste uttag.

Är inte direkt en miljömupp (där jag växte upp på landet var gängse metod för att starta vårens brasa med blött ris att lägga ett bil- eller traktordäck i botten och tända med bensin, så förbränning av fossila bränslen och deras derivat är mig inte främmande) men när jag skulle köpa en ny klippare så var liksom inte en bensindriven ens en sak jag tänkte på. Slipper gärna bensin, olja, avgaser och ljudet. Inga problem med att hinna klippa allt både en eller två gånger på en laddning, så med små ytor kändes det inte som ett val egentligen. Sedan råkar trimmern och häcksaxen fungera med samma batteri, vilket är praktiskt.

Röjsåg 1-2 gånger per säsong. Mest för att ta bort sly.
Det blir mycket vackra blommor i gräsmattan. Just nu är prästkragarna fina.

• Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Gardena cylinderklippare! Med fördelen att man kan klippa efter barnen somnat, utan klagomål.

Cheesen
Ja vi har då fem gräsklippare.. inge av dem är speciellt bra dock.
En Gul stiga från tidigt 2000tal. Ett arvegods som jag klipper mest med.
En sladdriven Flymo som jag köpte av en granne när hon flyttade från våran bostadsrättsförening
En gammal riktig svävande flymo som jag ärvt.
En Husqvarna från sent åttiotal med Briggs änd stratton motor. Den går mest i stugan.. När den startar
En japansk historia från sent 90tal med briggs and strattons femhästare. Har inte haft igång den på många år dock.

Det börjar kännas som om det är dags att förnya parken.

Kör en husqvarna robot men just nu håller vi på att så lite gräs lite fläckvis så då köpte jag en gammal klippo som hjälper till där inte roboten just nu får åka.
Ett tag efter midsommar så hoppas jag att kunna göra mig av med klippon och bara låta roboten fixa allt.
Så snart kommer det ut en lättstartad klippo på marknaden om det är någon som är sugen. Dödmansgreppet fick jag inte att funka så just nu får man döda den genom att rycka tändkabeln

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.