Byggahus.se
Jag funderar på vad ni använder för sticksågsblad?

Jag sågar bara i trä och låter bli spikar etc. Ändå tycker jag livslängden på bladen är ynklig. Det märks direkt när bladet är kass om man försöker längskapa något.

Har alltid kört med bosch orginalblad och dom funkar toppen, men jag undrar om det finns andra med längre livslängd.

Biltemas blad testade jag på kul en gång men bladen gick av.....

Bra fråga!
jag har kört med Piranha några gånger men resulttatet har varit mycket varierande. Från tiptopp till medioker livslängd.

Har bara köpt boschs blad och kan bara hålla med Mathias, håller inte speciellt länge. Eller rättare sagt. De är riktigt bra en kort stund sedan är de faktiskt halvbra ganska länge för att sedan ta slut.

Jag kör fortfarande från en mixförpackning med Boschblad som jag köpte samtidigt med sågen så jag har ingen erfarenhet av andra blad.

Men visst är det så att längdkapning är det som sliter hårdast på blad och maskiner?

Nybyggare skrev:
Jag kör fortfarande från en mixförpackning med Boschblad som jag köpte samtidigt med sågen så jag har ingen erfarenhet av andra blad.

Men visst är det så att längdkapning är det som sliter hårdast på blad och maskiner?
Det är förstår lättare att kapa fibrer på tvären än på längden.

jureit skrev:
Misstänker att det är med sticksågsblad som med färg och bågfilsblad: Man får vad man betalar för.

Känns skönt att kunna hitta ett par områden där denna regel faktiskt gäller. I nästan alla andra sammanhang är annars grundregeln att man blir blåst.  ;)
Den sista regeln verkar gälla här också:

Dom billiga bladen suger och funkar inte alls.

Dom dyra bladen suger och funkar en stund, sedan inte alls.

Blåst.

:-/

Testa festolsblad dom är till för yrkesmän och håller länge, men så är det ju priset!! Man får vad man betalar för....

eson skrev:
Testa festolsblad dom är till för yrkesmän och håller länge, men så är det ju priset!! Man får vad man betalar för....
Det kan väl vara värt ett försök. Du menar att Festos blad är betydligt bättre än Boschbladen?

MathiasS skrev:
Det kan väl vara värt ett försök. Du menar att Festos blad är betydligt bättre än Boschbladen?
Ja det kan man lugnt säga...jämför bara tjockleken på bladen.....jag har använt festools blad i 2 år och ställer stora krav på mina verktyg...men så e jag hantverkare oxå.

eson skrev:
Ja det kan man lugnt säga...jämför bara tjockleken på bladen.....jag har använt festools blad i 2 år och ställer stora krav på mina verktyg...men så e jag hantverkare oxå.
Ok, då ska jag testa. Har nämligen helt tröttat på att byta blad så ofta att jag fortfarande kommer ihåg när jag gjorde det sist. Även om jag sågar varje dag är det ju inte många meter bladet orkar innan det är kass - och jag sågar bara i osb, gips och vanligt regelvirke.

• Gilla
Pekka 53
  • Laddar…
MathiasS skrev:
jag sågar bara i osb, gips och vanligt regelvirke.
Om du sågar i gips ska du nog satsa på dom billigaste bladen du hittar och använda dom dyra till trä och osb

• Gilla
DrDeath100
  • Laddar…
Exakt. Gips slöar till bladet rejält. Laminatskivor och laminatgolv är också riktiga bladätare.

eson skrev:
Om du sågar i gips ska du nog satsa på dom billigaste bladen du hittar och använda dom dyra till trä och osb
Ja jag har ju 15 boschblad som inte duger något annat till så.... ;)

Det finns sågblad med pålödda hårdmetallskär, nu minns jag inte riktigt vad dom har för beteckning här jag sitter, som håller bra att såga i de flesta material, ett vanligt fel som folk gör som sågar är att dom trycker fram sågen i stället för att låta sågen bestämma och det både slöar bladen och fördärvar sågen.
Jag kan väl tillägga att mitt favoritblad är bosch 277.

nimbra skrev:
Det finns sågblad med pålödda hårdmetallskär, nu minns jag inte riktigt vad dom har för beteckning här jag sitter, som håller bra att såga i de flesta material, ett vanligt fel som folk gör som sågar är att dom trycker fram sågen i stället för att låta sågen bestämma och det både slöar bladen och fördärvar sågen.
Jag kan väl tillägga att mitt favoritblad är bosch 277.
277 använde jag förut. Senaste tiden har jag kört med 144-bladet ("speed wood") som sågar snabbt men inte så snyggt. Passar mig bra - livslängden är dock som vanligt.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.