Byggahus.se
estwing skrev:
ja lr gul krita...
men man slår av färgen lite först....
sen e det bara att smätta på.
färgen gå¨r bort vid nästa regn...
använd INTE blå marin lr röd krita....

mvh
estwing
Får man fråga vart du får tag på det? :O Har bara sett den blå o röda i handeln.. :S

Köpte vit krita på Tools i samband med att jag köpte snörslå. Bör inte vara något problem att hitta om man kollar runt.

Milkshaken
ja torx är ett absolut måste enligt mig... Cutters är det jag rekommenderar...
Vi har ett pooldeck här, på lite mer än 60kvm.. byggdes -2000... Helvete vad många skruvar som måste dras efter. men det är i princip omöjligt då det är vanlig jäkla pozidriveskalle... Det bara rappar hur jag än gör, eller hur många av rätt bits jag använder... Skiten tar ju fast efter några år, och då är det bäst med torx..... Cutters som sagt, annars finns det billigare och lika bra på Byggmax. tror dom tog 349:- för ett tusenpack..... ROSTFRIA...

Hade dom från Byggmax till en liten trappa, tyckte det va rena skiten.

Milkshaken
Hade du rätt bits då? Dom jag har använt har funkat helt kanon, både till tryckt och otryckt virke...

Är det fler än jag som avskyr t-rex? Minsta strul så sabbas hela huvudet och att skruva upp skiten är en omöjlighet.
Torx känns klart bäst, tål stryk, har inte sabbat ett enda huvud. En t-rex höll däremot sabba vår entre-trappa då huvudet sket sig mitt i så två reglar hölls separerade.
VARFÖR var dom tvungen att använda ett värdelöst huvud till en annars så bra skruv? Förklaring någon?

Byggde själ altan för några år sedan. Använde då Byggmax trallskruv och Clas Olsson bits med "djupstopp".

-Byggmax trallskruv tål inte impregneringsvätskan. Nu - tre-fyra år senare - har ca 5-10% av skruvarna gått av.
-Använd inte bits med "djupstopp". Virket torkar ihop och skruvarna sticker upp.

Numer använder jag Ö&B's rostfria trallskruv med T20. 135:- för en kartong med 200 (eller är det 250???) skruvar.

Har nu senaste veckan sett flera altaner och deras olika problem med skruvarna.

Om man använder skruvar som t.ex. t-rex med plan underskalle så splittras virket. Syns oftast inte när virket är nytt och relativt blött. Men jag har nu sett 2 altaner med samma problem: Det ser ut som om man pressat ner en stålbit i träet. Veden splittras och står upp runt skruven. Inte skönt att gå på och ser dessutom inte alls proffsigt ut, trots att skruven är ganska dyr i inköp.
En annan altan var skruvad med trallskruv med torx-skalle som var ganska stor. Nästan samma problem som t-rexen. Virket runt skallen står upp en aning.
Slutligen en uteplats med trall skruvad med den traditionella äldre modellen av trallskruv med mindre stjärnskruv-skalle. Skruven hade då skruvats ner och nästan blivit osynlig för att den tryckt undan fibrerna i virket.

Ska det vara så att de nyare skruvskallarna ger ett sämre resultat ?
Har ni samma erfarenhet eller kanske rent av motsatt ?

Milkshaken
Det har inte med bitsspåren att göra hurvida det förstör virket eller ej, utan hur nederdelen av skallen är utformad...
Cutters är bäst pga den utformningen som är på den halsen... Torx- 20 är skallens överdel.

Byggmax trallskruv med Torx är billigare, och kanske förstör en smula mer...

estwing skrev:
...när man näster upp trallen,alltså andskarvarna å nån på mitten.
sen slår man med snörslån...

mvh
estwing
Jag är inte riktigt med på det här med snörslån. :surprised: Att snörslå ovanpå golvbjälkarna varje meter för att mäta ifrån förstår jag. Men du fäster alltså bara trallen i ytterändarna och nån på mitten, sedan kör du vidare. I det läget har man ju fixerat trallen. När du sedan snörslår ovanpå trallen, menar du längs med trallen eller tvärs? Antar att du menar tvärs för att få skruvraden rakt, eller?

Helt korrekt!!!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.