45 261 läst · 717 svar
45k läst
717 svar
Vad är värst? Juridiskt och moraliskt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 441 inlägg
Och hur är det inte stöld när staten tar pengar från dig? Eller åtminstone utpressning då de hotar med att låsa in dig på vatten och bröd om du inte "frivilligt" ger dem dina pengar?H heimlaga skrev:
Ett större moraliskt dilemma är vad staten och vissa partier gör med dessa skattekronor!nimhed skrev:1. En privatperson som anlitar svart arbetskraft för att utföra något arbete på sitt hem. För diskussionens skull, låt oss anta att hantverkaren är en svensk hantverkare som gör lite jobb vid sidan om.
2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra, i varandras privata bostad, men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.
Redigerad med ", i varandras privata bostad,"
Frågan handlar då om skattemoralen. Vill man bekosta andra som inte gör något (som i utbyte röstar på vissa partier), eller så försöker hantverkarna överleva så gott de kan.
Din ekvation för hantverkarnas bokföring är inte korrekt:wildeside skrev:
Varken säljande eller köpande företag kan bokföra arbetet utan att ange objektet och att då ange köparens bostad som objekt och företaget som betalare borde få vilken sömnig revisor som helst att vakna.
Visst man kan ljuga om objektet också..😴
Din moraliska kompass är inte fel, den visar helt rätt.Snigla skrev:Inser att min "moraliska kompass" är defekt när jag ser sånt här..
Jag förespråkar alltid tjänster och gentjänster.. oavsett privat el ej. Inte för att försöka lura någon.. utan för att jag tycker att så funkar det.. och har funkat historiskt.. jag odlar tomater och grannen gurka.. och så delar vi på dem.. (istället för att odla båda sakerna själv.. då man behöver köpa in fröer, annan näring/jord.. större krukor osv.. varje person kan ist fokusera på sin sak och ha utrustning som passar den)
För ska man vara helt korrekt.. kan man ju inte vara barnvakt åt sina barnbarn utan att göra fel.. eller hjälpa sin granne att städa/skotta när de är äldre..
Det är ju alltid någon som blir "lidande" när man hjälper andra / jobbar hos (åt) andra... även om man gör dessa saker gratis, så förlorar någon inkomster (och skattepengar/moms) på att jag gör det (även om jag inte tjänar några pengar på det!)
Jag tjänade ofta pengar "svart" när jag var yngre och hjälpte folk i trädgårdarna... eller var barnvakt. Det är inte bättre (mer rätt) det heller.. (åldern är inte relevant..)
Ska det vara helt rätt, ska man inte ge varken barn eller vuxna pengar/mat/tjänster osv.. i motvikt till deras hjälp..
ag har tom bjudit nån granne på öl.. som hjälpt mig med typ stopp i avloppet! Det går väl eg som muta.. men ändå så är det en rörmokare nånstans därute som förlorade inkomster på den saken.. och det i sin tur.. gjorde att staten förlorade lite moms o skatter..
Man kan ju trots allt inte "fuska lite"... antingen fuskar man eller inte! (ingen gråzon där inte..)
Jag förstår inte din jämförelse.wildeside skrev:
Det är inte OK att blanda in privatekonomi i företagets bokföring (skattefusk)
Jag skulle säga att två hantverkare är "mer okej" eftersom där uppfattar jag det som att de känner varandra, och gränsdragningen mellan två grannar som hjälps åt med något de inte arbetar professionellt med och två företag som byter tjänster svart blir väldigt mycket gråzon. Det överförs ju dessutom inga pengar.nimhed skrev:1. En privatperson som anlitar svart arbetskraft för att utföra något arbete på sitt hem. För diskussionens skull, låt oss anta att hantverkaren är en svensk hantverkare som gör lite jobb vid sidan om.
2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra, i varandras privata bostad, men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.
Redigerad med ", i varandras privata bostad,"
Sen tycker jag personligen att båda två är icke-brott som inte direkt skadar någon.
Den klåfingriga tyrannen som ser till att vi har barnomsorg, skola, vägar, sjukvård menar du?F Falckman skrev:Bägge är juridiskt tveksamma, då det är olika typer av skattefiffel. I situation 1 har vi en person som helt enkelt hyr in arbetskraft svart och i situation 2 har vi två personer som jobbar svart åt varandra. I bägge fallen blir staten av med såväl inkomstskatt som arbetsgivaravgifter. Vilket brott som är värst antar jag (skatterätt och skattebrott är inte min starka sida) beror på hur mycket pengar som undanhållits staten. Men det går säkert att diskutera uppsåt etc. i vart fall i exempel 2, som kan påverka straffvärdet.
Moraliskt är det en helt annan fråga, eftersom vi först måste fastslås vilka moraliska premisser diskussionen ska ske efter. Är premissen att det är coolt att betala skatt torde den som blåser staten på mest pengar vara mest klandervärd. Är premissen däremot en annan kan slutsatsen landa någon helt annan stans. Om du exempelvis anser att skatt är stöld har ingen part agerat omoraliskt, snarare har alla agerat föredömligt, hedrat sina avtal mot tredje man och i övrigt endast vidtagit åtgärder för att hålla en klåfingrig tyrann på avstånd från personernas respektive plånböcker.
Allvetare
· Östergötland
· 4 025 inlägg
Jag håller inte med. Ofta BLIR man vänner efter att man hjälpt varandra enligt ovan Om man inte skulle bli det avslutar man ganska snabbt "tjänsteutbytet"...J JohanLun skrev:...
Hantverkarna som jobbar åt varandra, jag antar det inte är frågan om ett par timmar en kväll utan kanske veckovis arbete med en stor renovering. Då är det faktiskt inte OK. Speciellt om man är mer kollegor eller ytligt bekanta än "riktiga vänner". För få lägger flera veckor utan någon förväntan om motprestation. Om det nu ändå är så, då har man en otroligt fin vän!
Allvetare
· Östergötland
· 4 025 inlägg
Ja sjukvården har de ju verkligen gjort ett toppenjobb med trots skyhögt skattetryck. Fråga sjuksköterskorna som strejkar för fullt...T Tthz skrev:
Eller skolan där vi ligger i botten år efter år i elevernas kunskaper...
Eller vägarna som fusklagas och är i ett allmän bedrövligt skick...
Nej jag har inga skrupler med att hålla i det som är mitt när alternativet är att det missbrukas...
För att vi medborgare har nytta av att det finns skolor och sjukvård och försvar och polis. Det finns länder där allt sådant sköts privat med egna pengar men det är inget vidare att leva där.M mnils skrev:
Om ni vill ha det så kan ni ju flytta till Haiti eller något liknande ställe och se hur det är.
Allvetare
· Östergötland
· 4 025 inlägg
Nej det är inte alls min upplevelse vid mildare åkommor. De vill mest bli av med en så fort som möjligt. Har försökt få vettig hjälp med ett knä i 15år snart.Bananskalare skrev:
Nej och de bryr sig inte om småbrott heller. Har blivit bestulen åtskilliga gånger utan att de bryr sig(nerlagt), fått skickat parkeringsböter på min kärra( där de skrivit att det är en Toyota) i Stockholm utan att jag varit där ( måste betalas in och överklagas) samt ljugit i en polisrapport.Bananskalare skrev:
Väl värt mina skattepengar, eller hur?
Småfiffel är nog inte mer intressant än om det skulle komma fram vid en slumpmässig granskning. Däremot har de ju drivit en närmast patologisk kamp på ett antal riskkapitalister på sistone.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 025 inlägg
Men är vi fortfarande moralisk skyldig att skatta när staten grov missköter sin åtagande så att de inte erbjuder skola, vård, polis, försvar m.m. En stor penningapåse är inte lika med att allt blir perfekt. Påsen måste användas ansvarsfullt och klokt också. När så inte sker minskar vårt moraliska ansvar avsevärt anser jag.H heimlaga skrev:
Som du skriver.S Styrman_jansson skrev:Men är vi fortfarande moralisk skyldig att skatta när staten grov missköter sin åtagande så att de inte erbjuder skola, vård, polis, försvar m.m. En stor penningapåse är inte lika med att allt blir perfekt. Påsen måste användas ansvarsfullt och klokt också. När så inte sker minskar vårt moraliska ansvar avsevärt anser jag.
Skattemoealen sjunker i proportion till upplevt missbruk i offentlig finansiering. Kanske de värsta "skattebrotten" begås av offentlig förvaltning, mitt framför näsan på oss, som missbrukar sitt mandat utan krav på ansvarstagande.
Det är alltid lika lustigt, eller ibland olustigt, att läsa om skattefrågor. Det som ofta glöms bort är ju att lagar och regler är en sammanfattning av samhällets moral. Vi betalar ju skatt för att det blir ett bättre samhälle då vi tillsammans hjälps åt att stå för gemensamma åtgärder. Sedan kan man alltid diskutera huruvida pengarna alltid går till dessa ändamål, men principen är ju åtminstone så.
Jag tror ingen, eller åtminstone väldigt få, vill ha ett samhälle där ingen kan hjälpa varandra utan att deklarera det på sin skattesedel. Samtidigt tror jag inte heller att de flesta vill att de flesta fifflar bort all skatt och sedan måste betala för allting när det nyttjas.
När de flesta har en åsikt om hur man ska kunna hjälpa varandra, så är det så det blir. Antingen genom att lagar anpassas eller att man ser genom fingrarna för att det blir lättare så. Problemet tycker jag uppstår när man glömmer bort hur mycket som bekostas med hjälp av skattemedel. Eller när politiker glömmer bort att de är anställda för att tjäna folket och inte sig själva. Då tenderar alla att bli mer självcentrerade och det förlorar alla på.
Jag tror ingen, eller åtminstone väldigt få, vill ha ett samhälle där ingen kan hjälpa varandra utan att deklarera det på sin skattesedel. Samtidigt tror jag inte heller att de flesta vill att de flesta fifflar bort all skatt och sedan måste betala för allting när det nyttjas.
När de flesta har en åsikt om hur man ska kunna hjälpa varandra, så är det så det blir. Antingen genom att lagar anpassas eller att man ser genom fingrarna för att det blir lättare så. Problemet tycker jag uppstår när man glömmer bort hur mycket som bekostas med hjälp av skattemedel. Eller när politiker glömmer bort att de är anställda för att tjäna folket och inte sig själva. Då tenderar alla att bli mer självcentrerade och det förlorar alla på.