1. En privatperson som anlitar svart arbetskraft för att utföra något arbete på sitt hem. För diskussionens skull, låt oss anta att hantverkaren är en svensk hantverkare som gör lite jobb vid sidan om.

2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra, i varandras privata bostad, men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.

Redigerad med ", i varandras privata bostad,"

Redigerat:
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
nimhed nimhed skrev:
1. En privatperson som anlitar svart arbetskraft för att utföra något arbete på sitt hem. För diskussionens skull, låt oss anta att hantverkaren är en svensk hantverkare som gör lite jobb vid sidan om.

2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.
Alternativ 2 blir lite +-0 i bokföring o skatter/inkomster även om dom fakturerar varandra.

Inkomstarbete 100kr
Ingående moms 25 kr

Kostnad hyrd arbetskraft 100kr
Utgående moms 25 kr

Inkomst kvitteras mot utgift 100kr-100kr=0kr
Ingående moms kvitteras mot utgående moms 25kr-25kr=0kr

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Spopas och 2 till
  • Laddar…
Båda alternativen är ju ett sätt att undvika beskattning av tjänst

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Bägge är juridiskt tveksamma, då det är olika typer av skattefiffel. I situation 1 har vi en person som helt enkelt hyr in arbetskraft svart och i situation 2 har vi två personer som jobbar svart åt varandra. I bägge fallen blir staten av med såväl inkomstskatt som arbetsgivaravgifter. Vilket brott som är värst antar jag (skatterätt och skattebrott är inte min starka sida) beror på hur mycket pengar som undanhållits staten. Men det går säkert att diskutera uppsåt etc. i vart fall i exempel 2, som kan påverka straffvärdet.

Moraliskt är det en helt annan fråga, eftersom vi först måste fastslås vilka moraliska premisser diskussionen ska ske efter. Är premissen att det är coolt att betala skatt torde den som blåser staten på mest pengar vara mest klandervärd. Är premissen däremot en annan kan slutsatsen landa någon helt annan stans. Om du exempelvis anser att skatt är stöld har ingen part agerat omoraliskt, snarare har alla agerat föredömligt, hedrat sina avtal mot tredje man och i övrigt endast vidtagit åtgärder för att hålla en klåfingrig tyrann på avstånd från personernas respektive plånböcker.

• Gilla
AndEq och 29 till
  • Laddar…
wildeside
nimhed nimhed skrev:
Båda alternativen är ju ett sätt att undvika beskattning av tjänst
Jag redigerade mitt inlägg så att du förstår hur företags ekonomi fungerar.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Alternativ 2 blir lite +-0 i bokföring o skatter/inkomster även om dom fakturerar varandra.

Inkomstarbete 100kr
Ingående moms 25 kr

Utgående moms 25 kr

Bokföringsmässigt är det säkert så, men det ska ju betalas arbetsgivaravgifter samt skatt på inkomsten som den utförda tjänsten inbringat, så staten blir ju av med inkomster. Korrekt hade ju varit att tjänster och gentjänster i så fall förmånsbeskattas om jag förstått saken rätt?

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…

Inkomstarbete 100kr
Ingående moms 25 kr

Utgående moms 25 kr

Jag kanske var otydlig i frågeställningen. Men jag menar att i alternativ 2 utför båda hantverkarna uppgifter hos den andra privat.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
wildeside
F Falckman skrev:
Bokföringsmässigt är det säkert så, men det ska ju betalas arbetsgivaravgifter samt skatt på inkomsten som den utförda tjänsten inbringat, så staten blir ju av med inkomster. Korrekt hade ju varit att tjänster och gentjänster i så fall förmånsbeskattas om jag förstått saken rätt?
Man kan inte betala arbetsgivaravgifter samt skatt på 0 kr

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Även om uppläggen är lite annorlunda så är ju problematiken på samma nivå. Oredovisade affärer.

wildeside
nimhed nimhed skrev:
Jag kanske var otydlig i frågeställningen. Men jag menar att i alternativ 2 utför båda hantverkarna uppgifter hos den andra privat.
det ändrar på saken helt och hållet.
Moraliskt så tänker inte jag fakturera mina vänner, grannar o släkt om jag hjälper dom.
Kleti o pleti får en faktura....

• Gilla
Bröstmjölk och 9 till
  • Laddar…
Man kan inte betala arbetsgivaravgifter samt skatt på 0 kr
Nej precis och eftersom tjänsterna sker mellan två hantverkare som betalning är det en förmån som borde beskatta, eller?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
K
F Falckman skrev:
Nej precis och eftersom tjänsterna sker mellan två hantverkare som betalning är det en förmån som borde beskatta, eller?
Enligt redigerade frågeställningen så är det mellan en hantverkare och en privatperson (som också jobbar som hantverkare men agerar privatperson och inte sin yrkesutövning). Och sen vice versa

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Enligt redigerade frågeställningen så är det mellan en hantverkare och en privatperson (som också jobbar som hantverkare men agerar privatperson och inte sin yrkesutövning). Och sen vice versa
Ah okej, då är jag med. Jag vill nog hävda att skatterättsligt är det väl ungefär samma frågeställning. Om personerna ifråga känner varandra privat är det säkert lättare att hävda någon typ av undantag och att man inte arbetat, bara hjälpt en vän etc. Men som TS formulerade frågan är ju uppenbart att det handlar om betalning, men i form av tjänster istället för reda pengar för att undvika skatt. Så bortsett bevisfrågan torde det inte förändra situationen så mycket.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Juridiskt
nimhed nimhed skrev:
Om "anlitar svart arbetskraft" betyder antingen,

A. Anlitar en näringsidkare men är medveten om att denne inte tänker betala skatter

Juridiskt mycket svårt att bli fälld. Privatpersonen har ingen skyldighet att lämna uppgifter och enbart grovt skattebrott har förberedelse & stämpling.

B. Anställer någon

Enklare att bli fälld. Sannolikt böter. Enligt internet dyker risken för fängelse upp vid två till tre prisbasbelopp (114 600 - 171 900) i undanhållen skatt.
nimhed nimhed skrev:
2. Två hantverkare som "byter tjänster" med varandra. Dvs gör jobb åt varandra, i varandras privata bostad, men bokför inte och tar inte betalt av varandra, då jobben är likvärdiga och kvittas.

Redigerad med ", i varandras privata bostad,"
Om de två hantverkarna är,

C. Vänner och hjälper varandra utan direkta krav på motprestation, men ungefär lika mycket, är det helt lagligt

D. Inte känner varandra och byter tjänsterna med krav på att motparten ska prestera sin tjänst, skattebrott och samma straff som (B)

Moraliskt

A, B, och D är lika moraliskt fel
C är moraliskt OK

(edit, A är risken för privatpersonen, näringsidkaren har ungefär samma risk som i B & D)

Redigerat:
  • Gilla
Sigge1960 och 6 till
  • Laddar…
Fall 1 är ju solklar klassiskt skattefusk. Sannolikheten att ”åka fast” är låg, men händer det så kan det bli väldigt dyrt.

Fallet två är mer på en glidande skala. Alla hjälper väl en släkting eller kompis. Jag sköter ex IT support åt de flesta i släkten. Men jag skulle aldrig åta mig att göra IT support mot betalning.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.