Byggahus.se

Vad är vad?

1. S
    Medlem · 940 inlägg
    Kan man ha en rörelsevakt till villalarm eller ska det vara en IR-detektor? Vad är en IR-detektor och vad är en rörelsevakt? Är det samma sak?

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Vad är vad?

En rörelsevakt använder oftast en IR detektor för att upptäcka rörelser.

Fast det finns ju flera sätt att upptäcka rörelser:
    - Lufttrycksvakt, lufttrycket förändras om någon rör sig i ett rum
    - Kamera, regerar på om bilden förändrar sig
    - Schäferhund, lyssnar o luktar till sig rörelser
    - Fru som sover, har ett sjätte sinne som upptäcker rörelser - fungerar bara vissa tider på dygnet. ;D

I ditt fall fungerar en IRdetektor utmärkt!

3. S
    Medlem · 940 inlägg

OK, jag hajar. Jag har sett att det finns "rörelsedetektorer" för infälld installtion i dosa (Tex ELJO) och undrar därför om dessa kan användas till ett villalarm?

De I"R-detektorer" för villalarm jag sett är samtliga utanpåliggande, stora och fula. Men det kanske finns "R-detektorer" för infälld montering också?

4. RilleRock
    Medlem · Skåne · 2 354 inlägg

RilleRock

Medlem

Du tänker antagligen på PIR dvs ljusreglering via rörelse som man använder tex på toaletter, konferansrum ?
    Om ingen annan vet så kan jag kolla upp med min grossist vad som finns om det är möjligt.

5. C
    Medlem · 361 inlägg

Carl

Medlem

PIR för apparatdosa har väl sällan sabotagekontakt?

6. RilleRock
    Medlem · Skåne · 2 354 inlägg

RilleRock

Medlem

Nej.
    Tänkte mer om det kanske fanns ngt likvärdigt för infälld installation.

7. C
    Medlem · 361 inlägg

Carl

Medlem

Precis, det är det jag menar. Jag tror det är svårt att hitta någon som passar för inbrottslarm just för att de oftast saknar sabotagekontakt. Annars skulle det säkert gå bra att ta vilken som helst och koppla ihop.
    Letat bl.a. på www.extronic.se men inte hittat någon.

8. S
    Medlem · 940 inlägg

Slutsatser:

1. Det går inte att använda en "rörelsevakt" till villalarm eftersom den saknar sabotageskydd(kontakt...

2. Ingen känner till om det finns nån IR-detektor för villalarm som man kan montera infällt i dosa.

Korrekt?

9. jarlh
    Medlem · 1 400 inlägg

jarlh

Medlem

Jag misstänker att IR står för Infra Red, alltså en detektor som känner av kroppsvärme. Det är ju inte riktigt samma sak som rörelse.

10. J
    Medlem · 124 inlägg

jonfri

Medlem

Vad har IR med kroppsvärme att göra ???

11. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

IR är mycket riktigt förkortning för Infra Red. Värmestrålning årterfinns också i just det spektrat. D.v.s IR strålning = värmestrålning och därav kopplingen till kroppsvärmen.

Jag skulle nog säga att IR dekare är en sorts rörelsevakt. En annan teknik är radar.

PIR som nämnts står för Passive Infra Red. Detta för att de inte sänder ut någon signal.

Dessa består av ett pyroelektriskt element som känner av (värme)strålning i just IR bandet. Igentligen består den av 2 sensorer. Detta för att skydda mot värmestrålning från rummet. Sensorn aktiveras när en värmekälla rör sig mellan de båda interna sensorerna och en skillnad uppstår. Förändrad strålning från rummet påverkar båda sensorerna lika.

Framför den sensorn sitter en speciell lins som heter fresnellins. Kan ses som en vanlig konvex lins man krossat till en tunn platta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.