1 089 läst · 25 svar
1k läst
25 svar
Vad är vad (plus/minus, dc 12v)?

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Den sträckade eller linjemarkerade kardelen brukar vara plus (+). Mät och återkom om jag har fel.
Som flera har påpekat lyser inte LED-strippen om den kopplas fel. Det beror på att strömmen bara kan passera i en riktning genom en LED och felkopplat går ingen ström alls genom slingan. Använder du en LED-driver är det dock lite olika berende på konstruktion.
Du är säkert medveten om att den ena adaptern maxar 1.5A och den andra 1A.
Som flera har påpekat lyser inte LED-strippen om den kopplas fel. Det beror på att strömmen bara kan passera i en riktning genom en LED och felkopplat går ingen ström alls genom slingan. Använder du en LED-driver är det dock lite olika berende på konstruktion.
Du är säkert medveten om att den ena adaptern maxar 1.5A och den andra 1A.
Redigerat:
Lysdioden är dålig som likriktardiod.
Max backspänning brukar ligga på 5 volt när framspänningen är ca 3 volt.
Det innebär att det är väldigt lätt att bränna en felpolad led om inte en skyddsdiod finns i kretsen.
I första databladet jag kollar så står det som notering till Vr (max backspänning) att " backspänning ska undvikas i konstruktionen".
Sen kan det i praktiken fungera förvånansvärt ofta att bryta mot regeln, men det är onödigt att riskera nått tycker jag.
Max backspänning brukar ligga på 5 volt när framspänningen är ca 3 volt.
Det innebär att det är väldigt lätt att bränna en felpolad led om inte en skyddsdiod finns i kretsen.
I första databladet jag kollar så står det som notering till Vr (max backspänning) att " backspänning ska undvikas i konstruktionen".
Sen kan det i praktiken fungera förvånansvärt ofta att bryta mot regeln, men det är onödigt att riskera nått tycker jag.
Alltid bra att mäta för att mäta är att veta. Men om mina ögon inte spelar mig ett spratt så tycker jag att det är samma symbol med minus på ring och plus på pinnen på dina båda. Så varför då klippa kablar och mäta?
Medlem
· Blekinge
· 10 952 inlägg
Om man tittar i databladet till lysdioder så har de en specificerad maximal backspänning. Den behöver inte vara speciellt hög. Min erfarenhet är att lysdioder brukar överleva att felpolas. Men eftersom det ofta går utanför vad tillverkaren lovar att den klarar verkar det onödigt. Det är så enkelt att kolla polariteten innan man kopplar in den.T Thomas_Blekinge skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Laddbleck HQ430x, vilken sladd är plus och vilken är minus
Robotgräsklippare -
Trestiftskontaktdatorfläkt. Vilken är plus och minus?
Teknik -
Skarva 12V-transformator, vad är plus och minus?
El -
Plus och minus med olika värmesystem?
Värme allmänt -
Fjärrvärme - plus, minus och så funkar det
Artikelkommentarer