Röd mätprob på ena kabeln och svarta på andra. Står det -12V så sitter dom "fel", står det 12V så är röda på plus och svarta på minus

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K
Purre Purre skrev:
Röd mätprob på ena kabeln och svarta på andra. Står det -12V så sitter dom "fel", står det 12V så är röda på plus och svarta på minus
Tack!

Förutsatt att man satt mätproberns rätt i multimetern och inte förväxlat röd och svart. ☺️

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Enda skillnaden om de vänds fel, är att strippen inte lyser, den går inte sönder.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Den sträckade eller linjemarkerade kardelen brukar vara plus (+). Mät och återkom om jag har fel.

Som flera har påpekat lyser inte LED-strippen om den kopplas fel. Det beror på att strömmen bara kan passera i en riktning genom en LED och felkopplat går ingen ström alls genom slingan. Använder du en LED-driver är det dock lite olika berende på konstruktion.

Du är säkert medveten om att den ena adaptern maxar 1.5A och den andra 1A.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du är säkert medveten om att den ena adaptern maxar 1.5A och den andra 1A
Om jag fattar det rätt så är det den bättre vita 18W som ska ersätta den svarta 12W.

Lysdioden är dålig som likriktardiod.
Max backspänning brukar ligga på 5 volt när framspänningen är ca 3 volt.
Det innebär att det är väldigt lätt att bränna en felpolad led om inte en skyddsdiod finns i kretsen.
I första databladet jag kollar så står det som notering till Vr (max backspänning) att " backspänning ska undvikas i konstruktionen".
Sen kan det i praktiken fungera förvånansvärt ofta att bryta mot regeln, men det är onödigt att riskera nått tycker jag.

• Gilla
roli och 4 till
  • Laddar…
Vi vet ju inte om det är någon elektronik inblandad, en sån där söt liten driver med fjärrkontroll t.ex. De gillar nog inte att få fel polaritet.

Alltid bra att mäta för att mäta är att veta. Men om mina ögon inte spelar mig ett spratt så tycker jag att det är samma symbol med minus på ring och plus på pinnen på dina båda. Så varför då klippa kablar och mäta?

• Gilla
Daniel_walnut och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Och sen köper jag en ny led-strip? 😅
LED har den egenskapen att dom leder ström åt ena hållet (och lyser) och inte åt andra hållet (lyser inte). Visa mig vilken LED-strip som går sönder av felpolning.

T Thomas_Blekinge skrev:
LED har den egenskapen att dom leder ström åt ena hållet (och lyser) och inte åt andra hållet (lyser inte). Visa mig vilken LED-strip som går sönder av felpolning.
Om man tittar i databladet till lysdioder så har de en specificerad maximal backspänning. Den behöver inte vara speciellt hög. Min erfarenhet är att lysdioder brukar överleva att felpolas. Men eftersom det ofta går utanför vad tillverkaren lovar att den klarar verkar det onödigt. Det är så enkelt att kolla polariteten innan man kopplar in den.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.