Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

vad är tändtråd??

1. P
    Medlem · 9 inlägg

pixiandreas

Medlem
    håller på att kolla över elen i mitt hus och dokumentera hur allat är draget och även märka upp kablarna,till frågan vad är en tändtråd
    först fas till brytren sedan tändtråd till lampan sedan nolla efter lampan eller??

om man har en trapp omkopplare så är alla kablar mellan brytarna tändtrådar eller??

2. J
    Medlem · 423 inlägg

JLT

Medlem

Re: vad är tändtråd??

"Inkommande" kabel till strömbrytaren kallas fas. Kabeln som går från brytaren till lamputtaget är tändtråd. Till lamputtaget ska det också gå en nolla samt ev jord.

Vid trappkoppling kommer det en inkommande fas till en av strömbrytarna. Från den andra strömbrytaren går tändtråden vidare till lamputtaget. Du kan alltså inte ha två tändtrådar! Mellan de båda strömbrytarna går sedan två kablar.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 844 inlägg

MrMagic

Medlem

De t¨å kablarna mellan har jag hört kallas för "korrespondanser", vet inte om det är hemmasnickrat eller vedertaget begrepp...

• Laddar…
  4. K
    Medlem · 298 inlägg

Kaffekokare

Medlem

Andra benämningar är mellantrådar eller växeltrådar.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · 1 170 inlägg

sverre

Medlem

Mellanlöpare kallar jag tåtarna mellan trappbrytare

6. SWE_Monstro
    Medlem · 137 inlägg
    vad bör man ha för färg på dessa två mellanledare då!?

7. K
    Medlem · Jämtland · 7 inlägg

Kalle3000

Medlem
    Du har ett par olika färger att välja på till dessa. Du kan andvända: vit, grå, orange, svart(dock den gamla färgen för obruten fas) eller röd(om du har ett elsystem med gul/grön jord).

MVH//Tommy

8. E
    Medlem · jämtland · 21 845 inlägg

elmont

Medlem
    I princip vilken färg som helst utom gul/grön och blå, men det blir lättare att hålla kollen om man använder avvikande färger.

9. SWE_Monstro
    Medlem · 137 inlägg
    ok, men det ska även vara skiljt från fas färgen? (dvs idag brun) eller är det bara en rekomendation?

• Laddar…
  10. Mikael_L
    Medlem · 43 961 inlägg
    Ja det är bara en rekommendation, men en god sådan, dock.

Skulle jag bygga idag, så skulle jag använt
    Gul/grön = skyddsjord , blå = nolla , brun (+svart +grå) = fas , orange + vit = tändtråd
    Genomgående i hela huset, då är det nog ingen som har något att anmärka på.

Det är även avhandlat här:
    http://www.byggahus.se/forum/el/61800-faerg-pa-fk.html

edit: I en något äldre installation är ofta svart fasfärg, istället för brun. Så var det senast jag var "hantlangare" åt en elektriker.

11. J
    Medlem · 18 inlägg

jonas1978

Medlem
    Drar man samma färg på fas (brun) i hela "huset" ("FK"), eller ska man ha olika färg?

12. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 321 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Brun till alla tre faserna. Rotation är helt oviktig i spisuttaget så alla faserna kan vara bruna. Har man däremot trefasuttag (till vedkapen) så är det en fördel att ha olika färger på faserna så rotationen åtminstone blir lika på alla uttag.

Prototypen

13. S
    Medlem · Östergötland · 1 893 inlägg

Styrman_jansson

Medlem
    L1 = Brun
    L2 = Svart
    L3 = Vit

Nolla = mörkblå
    Skyddsjord = gul/grön

Tändtråd/växeltråd = orange, grå, röd osv...

14. Y
    Medlem · 210 inlägg

Yamma

Medlem
    Tror t.o.m. att L3 skall vara grå enligt senaste EU-rekommendationerna men skillnaden är ju hårfin mot vit.

Yamma

Edit: Mikael_L hade ju redan svarat och tidigare letat fram denna http://www.peallkonsult.se/utbildning/books/andringar.pdf
    Sorry

15. Mikael_L
    Medlem · 43 961 inlägg
    :D
    No problema.
    För att skoja till det, så:
    Nästan allt som skrivs här är upprepningar om inte annat från någon äldre tråd. ;)

och allvarligt talat, jag orkar inte heller leta igenom allt om jag undrar ngt, får jag inte träff direkt med sökfunktionen så kommer nog frågan rätt snart som en ny tråd istället. (typ: söker jag om polerat betonggolv, men i tråden är det benämnt som diamantslipat, hur ska man veta :) )

Med detta vill jag bara säga att jag förstår anledningarna till dubbelinfo av alla slag och har inte heller några direkta problem med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.