Byggahus.se

Vad är syftet med SMHI's varningar?

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 890 inlägg

useless

Lök.
    I dag varnar dom för att det kan komma 5(!) cm snö. Vem får problem av den ringa mängden? Vem riktar sig varningen till?
    Visst kan det bli lite halt och slirigt, men begriper man inte det när man tittar ut genom fönstret så har man väl inget i trafiken att göra?

Den typen av varningar gör ju bara att man slutar lyssna på SMHI och kanske missar något väsentligt.

2. sir_daniel
    Självbyggare · Stockholm · 2 462 inlägg

sir_daniel

Självbyggare
    Så man kan ta med i beräkningen att resan kommer ta längre? Att om man inte gjort det innan ta fram snörjöjningsutrustning? Sätta på vinterdäck på bilen osv

• Laddar…
  3. useless

useless

Lök.
    Jo, men 5 cm? I Norrland i slutet av november?

4. J
    Medlem · Gotland · 1 159 inlägg

johd01

Medlem
    De brukar väl inte alltid göra så, denna gång tolkar jag det som risken är att det smält-fryser på vägarna som är problemet....

5. useless

useless

Lök.
    Jag tycker ofta man hör på radion, strax efter att dom har berättat att det ska snöa, att SMHI har gått ut med en varning för snöfall.
    I min värld innebär en varning att det kan bli oförutsedda problem. Att det blir 5 cm snö på marken när det snöar är tämligen normalt.

Som sagt var så urholkar mängden varningar hela varningssystemet.

Men det är kanske ett tecken i tiden att någon (myndighet) måste varna för alla upptänkliga problem så medborgaren slipper tänka själv och har någon att skylla på.
    Eller så börjar jag bli gammal och gnällig...

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 736 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Håller med lite. 5cm ska inte vara en varning såvida det inte kommer väldigt oväntat, fast der ser man ju när man går ut.
    Varning bör vara mer att stanna hemma...

7. Fulkemisten
    Husägare · 1 643 inlägg
    Jag gissar att det till viss del är automatiska varningar. Ligger prognosen inom/över/under vissa parametrar blir det en varning. 5 cm snö i Stockholm i maj känns rimligt att varna för. Misstänker att systemet inte klarar att skilja på det. (Eller i värsta fall kanske den som skriver varningarna)

8. J
    Medlem · Gotland · 1 159 inlägg

johd01

Medlem
    Jag kan hålla med, det är ofta varning för vind här på Gotland, oftast bryr jag mig inte, och folk här är vana med det, således är studsmattor förankrade osv. Men ibland så blåser det faktiskt till rejält och man vaknar upp med lite träd som ramlat på tomten ... Jag kan inte minnas att det varit någon extra varning kring det... å andra sidan kan man ju ha underskattat ovädret från SMHI.

Varning kanske ska vara just varning, alltså nivå 2 eller 3 och uppåt. Resten kan kallas "Information" eller liknande.

9. useless

useless

Lök.
    Eller väderprognos?

• Laddar…
  10. R
    Medlem · 1 918 inlägg
    Smhi kan man inte ta på allvar.
    Jag litade tyvärr på dem en gång när vi var ute på sundet med båt.
    Så fort som min båt gick den dagen in till hamn hade den aldrig åkt ute på havet någonsin. De som satt bakom mig tyckte inte nosdykningen var så rolig då allt vatten sköjde över dem hehe.

Det skulle inte bli oväder vid 14 tiden utan vid 20 tiden. Det blev ett sjuhelvetes oväder och vi hann precis upp med motorn innan det small några meter från oss i hamn :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.