Byggahus.se

Vad är skillnaden på dessa 2 Sony TV ??

1. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 062 inlägg

Isakare

Medlem
    Har försökt hitta nån avgörande skillnad värd 4500:-, men kan inte hitta det, vad är det jag missar ??

Vad ska jag ha ??
    Är nöjd med min 13 år gamla 46" Samsung, så jag behöver inget revolutionerande när det gäller bild.
    49" pga fysiskt utrymme.
    Sony, då jag nyligen köpte en Sony bioreceiver, så TVn och denna synkar på bästa sätt.
    TVn kan helt sakna ljud, det har jag ju redan fixat.
    Använder inte Netflix mm alls, vill kunna kolla på Youtube.

Parabol Canal Digital. Kommer inte ha TV via fiber.

Byter TV för den gamla bara har 1 HDMI och drar 265w = det blir jäkligt varmt i vardagsrummet efter en kväll
    (ute temp styrd värme i huset) (medveten särskrivning)

Länkar till de 2:
    https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153460/sony-49-xh80-4k-uhd-led-smart-tv-kd49xh8096
    https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153456/sony-49-xh95-4k-uhd-led-smart-tv-kd49xh9505

Redigerat 4 nov 2020 21:45
    • Laddar…
  2. Violina
    Husägare · 1 684 inlägg

Violina

Husägare
    Samma länk = samma tv?

• Laddar…
  3. Isakare

Isakare

Medlem
    Fixat.

• Laddar…
  4. P
    Husägare · 2 137 inlägg

Pin

Husägare
    Varför ska du ha mer än en HDMI i dom tv? Du kopplar in allt i receivern och sedan bara en (hdmi) kabel därifrån till din tv.

misstänker att din receiver har DLNA och då synkar det med alla tv (med samma). Måste inte vara Sony alltså. Sök andra märken så får du mer att välja på. Rekommenderar LG OLED.

5. Violina
    Husägare · 1 684 inlägg

Violina

Husägare
    Saknas specifikationer på den dyra som står med på den billigare, men skulle tippa på att den som kostar mer har bättre bildskärm (uppdateringsfrekvensen på den ligger troligen på 200Hz eller nåt jämfört med 50Hz)

6. Isakare

Isakare

Medlem
    Det stod 10 Hz på den dyrare i nån länk jag läste, men det måste väl vara fel ??

7. Violina
    Husägare · 1 684 inlägg

Violina

Husägare
    Hittade det efter lite sökning 100Hz på den.. Men det är garanterat en massa annat som skiljer också, men antagligen ingenting du kommer märka av ändå.

8. L
    Husägare · Stockholm · 504 inlägg

Luddis_1

Husägare
    50hz och 100hz. Tittar du på snabba sekvenser så flyter det på bättre med det dyrare alternativet.

9. Violina
    Husägare · 1 684 inlägg

Violina

Husägare
    Är dock ingen jätteskillnad.. Hade den dyra varit fyra gånger så snabb så hade det varit märkbart.

10. L

Luddis_1

Husägare
    Nja det där är sanning med modifikation, 400hz kan tex vara att varannan bild är vit och var fjärde är svart, allt för att endast ge bättre kontraster.
    Har du "riktig" 100hz så är det svårt att se skillnad i den nämna storleken.

11. Isakare

Isakare

Medlem
    Mins att man såg tydlig skillnad på tjocktv tiden mellan 50 och 100, då pratar vi 32"
    Är det samma skillnad idag ??

12. L

Luddis_1

Husägare
    Ja det är detsamma, men 200hz,400hz,600hz osv är inte samma sak då det är bildbehandlande kretsar som lägger till bilder. För att tex skapa bättre kontrast istället för flöde i bilden som man normalt förknippar hz till.

13. A
    Medlem · Halland · 799 inlägg

alfista

Medlem
    Den där frekvensen hade jag inte lagt så mycket vikt vid och jag tror inte de högre frekvenserna alltid är av godo. Däremot har den dyrare en annan paneltyp och annan bakbelysning. Detta ger bättre kontrast, bättre och jämnare svärta, så jämför man sida vid sida skulle man nog se rätt stor skillnad i bilden. I synnerhet i ett mörkt rum.
    Å andra sidan, om strömförbrukning är en parameter så drar den dyrare mer ström.

14. L

Luddis_1

Husägare
    Mitt tips är att vänta till black friday, köp valfri tv med minst 100hz av stort märke så tror jag du blir nöjd.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 920 inlägg

AndersS

Medlem
    Du får tillräckligt bra TV oberoende av vilken du väljer, ska du dra nytta av "bästa" bild måste du ha material/sändning/etc som matchar det, men framför allt ger nyare teknik skillnad när du kommer upp i 60" och större format så med en 49" blir det inte någon större skillnad.
    För vanliga TV-sändningar och Play har det idag knappast någon betydelse, lägg bara lite tid på inställningar när den är på plats utifrån dina förhållanden som är mera avgörande. Och se det positiva i att i hemmet har du ingen annan referens än "din" TV.
    Köpte XG9505 55" grabben för några månader sedan för strax under 8000. Kollade priset nu, är en utgående modell men kostar nu 11-12", så som man skrivit tidigare att har du ingen brådska eller svettas ihjäl så avvakta lite tills det körs en "drive". Och nu kommer vintern när värme behövs, så vår plasma får vara kvar:cool:

Redigerat 5 nov 2020 07:45
    • Laddar…
tv
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.