Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vad är skillnaden på att stänga tilluft- respektive frånluftsspjällen till kaminen?

1. M
    Medlem · Stockholm · 37 inlägg

matsss1

Medlem
    Vi har en Handöl 110 täljstenskamin som vi periodvis eldar i för värme. Ibland kör vi pellets, ibland ved. Oavsett vad vi eldar så är det i alla fall ett helvetes drag, alltså det dånar när vi eldar för fullt. Kan nog höja temperaturen i vardagsrummet 5 grader på en kvart. (y)

Hur som helst är det kanske inte så effektivt att elda så hårt, jag förmodar att väldigt mycket far rätt ut av bara farten då. Jag brukar stänga tilluftsspjället tills det känns lagom. När jag läser om eldning tycker jag att det ofta står att frånluftsspjället ska strypas istället. Sen står det någon pseudovetenskaplig förklaring om att brasan inte får luft annars. Jag tycker väl att luft är luft, och om flödet är detsamma kvittar det väl om det är strypt till eller från, men man verkar ju göra skillnad på detta. Stryoar man frånluften känns det ju bara som en nackdel iom att det kan börja ryka in då t ex.

Är det någon som kan förklara hur eldningen påverkas av att man stryper till- jämfört med frånluft?

2. E
    Medlem · Gävleborg · 23 inlägg

elfs

Medlem
    det här skulle jag också vilja ha svar på. jag har en kakelugn som jag har svårt att strypa tilluften på. och stryper jag frånluften för mycket så ryker det in. svårt att hitta balansen.

3. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 706 inlägg

hsd

Medlem
    Jag eldar i kakelugnar och där stryper jag lite på frånluften ( 20-35%) när elden tagit sig behövs mer strypning eller när det bara är glöd kvar styper jag tilluften
    om det ryker in så är det väl otätt någonstans

4. Kalle Johanson
    Medlem · Östergötland · 90 inlägg

Kalle Johanson

Medlem
    Det spelar störst roll om du har inlopp för primär- och sekundärluft. Annars måste ju skillnaden bero på att själva brasan gör att gasvolymen förändras, vilket den torde göra. Om brasan ligger före eller efter 'slussen' påverkar alltså syretillförseln. För övrigt är 'effektivt' i sammanhanget lite luddigt eftersom spjällen påverkar förbränningen och du hänför till hur mycket värme som stannar i huset. Man bör alltid sträva efter effektiv förbränning först, om sedan inte värmen hinner stanna i huset bör man minska eldandet tills anläggningen hinner med.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.