Är det någon plattsättare här inne som har erfarenhet av diagonal sättning och rutigt golv?

Vi förstår att det är krångligare än rakt sättning, men hur mycket längre tid kan det ta egentligen?

Rummet är ca 10-11 kvm och golvet ska vara rutigt (15x15) med en ljus ”ram” runt, enligt bild. Vad är rimligt arbetstid för detta golv ungefär?

• Rutigt badrumsgolv i grått och vitt med diagonal sättning, omgiven av en ljus ram. Toalett och handfat syns i kanten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rebban_5 skrev:
Är det någon plattsättare här inne som har erfarenhet av diagonal sättning och rutigt golv?

Vi förstår att det är krångligare än rakt sättning, men hur mycket längre tid kan det ta egentligen?
Det är inte krångligare. Men det blir ett antal fler kapningar av plattor. Det blir tiden för de extra kapningarna som skiljer.
R rebban_5 skrev:
Rummet är ca 10-11 kvm och golvet ska vara rutigt (15x15) med en ljus ”ram” runt, enligt bild.
Som du ritat blir det totalt ca tre gånger så långt att kapa jämfört med om det är rakt. Men det går ju snabbt att kapa...
R rebban_5 skrev:
Vad är rimligt arbetstid för detta golv ungefär?
Varför vill du veta hur lång arbetstiden är?
Personligen tänker jag att man först vill veta vad det kostar. Och sedan hur lång tid hela jobbet tar från start till allt är klart och man kan gå på golvet. Då spelar väl just läggningstiden inte så väldigt stor roll tänker jag.

Skall du göra jobbet själv vet vi ju inte hur snabb du är...
Skall du anlita en hantverkare är det bättre att fråga- Alltså be om en offert med arbetstiden specificerad. Och naturligtvis(?) fråga minst 3 firmor om offert.

Tänk även på att ditt exakta val av mönster kommer påverka rätt ordentligt.

I bilden du visar så har du en kapad sida på alla mörka plattorna som beroende på platta troligtvis kommer behöva handslipas om plattan ens lämpar sig för detta. Om du istället skulle haft en hel sådan mörk platta och istället placerat den kapade kanten i en vit platta i golv/väggvinkeln så kommer tidsåtgången vara mindre

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Motherfucker
Både fris och disgonalsättning med för extra tid, gissar jag så är det minst dubbel tid mot vanlig läggning..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.