Vad är rätt om gasoltuben

667 läst  10 svar

1. RobinAndersson
    Medlem Nivå 1
    Jag har altid vart en inbiten kolgrillare. Men nu kände jag att jag ville testa något nytt. Så jag har köpt en weber genesis e-330 gbs igentligen spelar detta mindre roll för min fråga är hur mycket ska tuben vridas på?
    Min tjej påstår att vrider jag på förmycket försvinner det mer gas. Men hon kunde inte utveckla detta.

Jag då tycker att flödet justerar man ju på rattarna till brännarna jag vrider på ett halft varv

2. S
    Medlem · Nivå 12
    Jag tror på dig där, du kan förvisso justera det lite från tuben också men finns ingen mening. Men se till att ha en extra när du har gäster över.

• Laddar…
  3. R
    Medlem · Nivå 11
    Öppna fullt sedan styr regulatorn trycket och vreden mängden.

4. S
    Medlem · Nivå 12
    Gillar inte att öppna fullt, till max räcker bra. För att inte skapa förvirring.

5. Cruzze
    Medlem Nivå 2
    Instämmer helt med inläggen ovan men officiellt har naturligtvis din tjej helt rätt, eller hur;)
    /Cruzze

• Laddar…
  6. D
    Medlem · Nivå 18
    Ska man vara ordentlig öppnar man fullt och backar lite. Men det är inte nödvändigt. Gasförbrukningen påverkas inte.

7. C
    Medlem · Nivå 11
    Enligt AGA räcker det att öppna kranen ett 1/2 varv. Då går det snabbt att stänga av gasolen vid ev problem.
    http://my.aga.se/gasol/

8. H
    Medlem · Nivå 10
    Jag öppnar ett varv, räcker gott, finns aldrig nån panik och behöva stänga tuben

• Laddar…
  9. N
    Medlem Nivå 14
    Precis. Och det gäller alla typer av ventiler. Anledningen till att man gör så är att man öppnar fullt och låter den vara öppen kan den fastna. Och om den sitter fast kan man bli osäker på om den är stängd eller öppen och ta i för kung och fosterland åt fel håll. En kran som är öppen ska alltså alltid vara lite rörlig. Då vet man att om kranen sitter fast är den stängd och ska vridas moturs.

10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Ett halvt till ett varv blir alldeles perfukt.

11. RobinAndersson
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: