I tvättstugan i källaren av vårt hus (byggt på slutet av 1950-talet) har de förra ägarna monterat en fläktkonvektor av typen Frico FPD 12 (1200 w).
Min undring är lite ”vilket problem denna installation löser”.

Gissar att den säkert kan bidra till att tvätten torkar snabbare.

Källaren är allmänt ganska torr men det drar upp litet fukt nerifrån i ett av hörnen just i tvättstugan.

1200 w är inte gratis att ha på över längre tid så frågan är om den bör vara på av annan anledning än att få tvätten att torka tvätten snabbt? Om ja varför och under vilken årstid?

De lämnade dessutom efter sig en avtorkare från Woods som jag fick lite diffus anvisning på (använder den vid hängtorkning). Ska dessa kombineras på något sätt? Tar gärna mot era idéer!

Anledningen till att man sätter något elektriskt istf fjärrvärmevärmt är troligen att man inte vill ha rörmokarräkningen, och anledningen till att sätta en radiator är troligen att man vill ha varmt/varmare?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hade något liknande i min tvättstuga. Man öppnar två kranar så att varmvatten från radiatorslingan går igenom den och startar fläkten.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tack! Fattar fortfarande inte helt. Den hänger precis över ett element med vattenburen värme så jag tror inte det är för att slippa kostnad för VVS.

Den är vad jag ser endast ansluten till el, inte ansluten till rör för vattenburen värme vad jag kan se.

Skulle ju kunna vara så att man vill ha lite värme sommartid, när värmesystemet är från pga yttertemp?

Kanske det! Varför vill man det? Fukt? Är det i så fall typ augusti vi ska ha den på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.