Byggahus.se
Hej,

Vi har nyligen flyttat till ett hus med källare. Innan vi flyttade in köpte vi en fuktmätare för att få en indikation om fuktkvoten i väggar, golv och andra ställen i huset.

I källaren har vi en före detta klädkammare som vi vill fixa till (se bild). När vi börjar ta ner inredningen ser vi att tidigare ägare satt fast en tavla för ett hål i gipsväggen (se bild) . När jag mäter fuktkvoten där får jag utslag på mätaren på mellan 14-18% beroende på vart jag mäter, samt utslag på andra ställen i väggen (som på bilden är till vänster)

Så frågan är vad är normal fuktkvot i källare?
Hur mäter man fuktighet i betong?
Är det tillförlitligt det instrument vi använder?
Är det något som vi behöver tänka på?

• BF83BD03-59E0-440A-BCA1-9305CFAFABB6.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DAADF60D-BC95-4499-B937-157718059FE3.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den fuktmätaren är för mjuka material som trä som du kan sticka in proberna uti. Så den avläsningen kan tyvärr ha en hygglig felmarginal.

14 procents fuktighet är inte särskilt fuktigt dock. Man brukar t ex räkna trä som torrt när det är nere på 11 procent.

Men annars gäller för källare — dränering, dränering, dränering. Fungerar den som den ska, så finns det inget att oroa sig för. När den inte gör det, kommer du att se fuktfläckar och färgsläpp med början i hörnen.

Säljaren bör kunna upplysa om när där var dränerat senast. Man brukar räkna med en livslängd på sådär 25 år för sånt. Är det nyare än så, så är det inget att ligga sömnlös över.

EN liten varning kan dock vara på sin plats. Ställ inte en massa grejor direkt mot betongväggarna i källaren; då stängs kall småfuktig luft inne därbakom, och då blir det fula fläckar. (Fråga mig inte hur jag vet det...)

• Gilla
Slägggan
  • Laddar…
surris
För att mäta fukt i betong behöver du borra hål och placera en fuktindikator som mäter RF. Detta är inget du kan göra själv
Frågan är vad du ska göra i källaren? Hur ska du inreda den? Är huset dränerat?

• Gilla
Slägggan
  • Laddar…
Tejpa en bit genomskinlig plast tätt på betongen på muren och på golvet och se om det bildas fukt under
Gör det inte det och inga konstiga flaggning inträffar så har du en torr källare!
Normal fuktighet i en dränerad källarvägg ska inte ge kondens vid normal temp 20c

• Gilla
Slägggan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.