B
Jag sålde nyligen ett 70-tals hus med källare. Kort efter tillträde hörde köparen av sig om att det hade kommit in vatten i en oinredd del av källaren, något jag aldrig varit med om tidigare.
Nu vill köparen att jag ska ta reda på varför detta skett, samt att jag ska åtgärda det. Dräneringen är gjord för över 30 år sedan. Jag besiktade huset inför försäljning (nivå 1) och då var det inga anmärkningar mer än att dräneringen är utdaterad.
Varför det plötsligt kom i vatten har jag ingen aning om och känner mig lite tveksam till att det är mitt ansvar att undersöka vad det beror på? Vad jag förstått så har det upphört och torkat upp nu men det ändrar ju inte faktum att det har inträffat. Någon som varit med om liknande?

• Gilla
otto christensen och 3 till
  • Laddar…
Bry dig inte, det står i protokollet att drän är utdaterad och troligen för många år sedan och passerat bäst före datum för läng sedan. Så bestrid det bara med ett brev eller mail. Skriftligt ska det vara och hänvisa till prokollet, köparen kan inte komma senare och har en undersökningplikt. Sen kan du somna om.

• Gilla
c0Cb3i9Q och 53 till
  • Laddar…
B
Gäller det oavsett om det hände innan tillträdesdagen? Jag var där en vecka innan och då var det inget vatten, men jag vet ju inte exakt när det inträffade.

• Gilla
Ronny Johansson6 och 1 till
  • Laddar…
Oinredd del av källaren antyder ju att det inte finns något som kan skadas där?

Spelar ingen större roll om det varit vatten där innan eller efter, vet köparen att dräneringen är dålig så går det ju inte att komma efter köpet och gnälla...

• Gilla
Solvide och 21 till
  • Laddar…
D
B BBB83 skrev:
Gäller det oavsett om det hände innan tillträdesdagen? Jag var där en vecka innan och då var det inget vatten, men jag vet ju inte exakt när det inträffade.
Välkommen till Byggahus!

Hans hus, hans problem.

Han köpte ett hus där dräneringens tekniska livslängd är över.

Om det skedde innan tillträdet måste man bevisa det på något sätt men då faller ansvaret ut lite annorlunda. Men köparen får ändå inte ut gratis nydränering.

Svara skriftligt, tydligt, kort och artigt.

• Gilla
erre och 19 till
  • Laddar…
B
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Spelar ingen större roll om det varit vatten där innan eller efter, vet köparen att dräneringen är dålig så går det ju inte att komma efter köpet och gnälla..

Spelar ingen större roll om det varit vatten där innan eller efter, vet köparen att dräneringen är dålig så går det ju inte att komma efter köpet och gnälla...
Nej det finns ju inget som kan skadas där. Min oro är hur långtgående mitt ansvar är om vi ska utgå ifrån att det hände innan tillträdet och kanske dessutom beror på något annat än själva dräneringen(?) Jag har inte så stor kunskap i det här men antar att det skulle kunna bero på andra orsaker också.

• Wow
  • Gilla
Seve1979 och 1 till
  • Laddar…
B
D datja skrev:
Välkommen till Byggahus!

Hans hus, hans problem.

Han köpte ett hus där dräneringens tekniska livslängd är över.

Om det skedde innan tillträdet måste man bevisa det på något sätt men då faller ansvaret ut lite annorlunda. Men köparen får ändå inte ut gratis nydränering.

Svara skriftligt, tydligt, kort och artigt.
De har fotograferat det nu upptorkade vattnet på tillträdesdagen eller dagen därpå, så det kan ju ha hänt dagarna innan.

• Gilla
Marsl
  • Laddar…
Så de har ett kort på blöt betong? Och tycker att du ska ta reda på varför?

Om vi säger att det hände innan tillträdet så kan du ju bara ha ett ansvar om något som ingår i köpet skadas. Betong som varit blöt är inte skadad.

• Gilla
Klantskalle och 11 till
  • Laddar…
D
B BBB83 skrev:
De har fotograferat det nu upptorkade vattnet på tillträdesdagen eller dagen därpå, så det kan ju ha hänt dagarna innan.
Ok, då är det lite annorlunda. Leta runt bland liknande trådar på byggahus. Men du är ändå inte skyldig köparen någon omdränering. Kan vara så att man t ex delar på kostnaden för eventuella skador (som borde vara noll). Jag vet inte. Men leta här på forumet.

B
Så de har ett kort på blöt betong? Och tycker att du ska ta reda på varför?

Om vi säger att det hände innan tillträdet så kan du ju bara ha ett ansvar om något som ingår i köpet skadas. Betong som varit blöt är inte skadad.
Ja de begär att jag ska ta reda på vad som felar genom att anlita sakkunnig (med motivationen att det måste hänt dagarna innan tillträde och är således mitt ansvar). Ditt svar låter lite betryggande, det var ju absolut ingenting som skadats.

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Du har ju redan betalat för en besiktning, där står ju (troligen) felet...

• Gilla
Solvide och 8 till
  • Laddar…
Orsaken är väl att det regnat vilket faktiskt händer har jag hört.

Att vatten magiskt materialiserats i källaren känns långsökt.

• Gilla
  • Haha
Newgolds och 16 till
  • Laddar…
Excel
Köparna vet att dräneringen är uttänt. Köparens ansvar. Vill köparen ha garantier går det att köpa nyckelfärdigt.

• Gilla
Solvide och 9 till
  • Laddar…
G
B BBB83 skrev:
Ja de begär att jag ska ta reda på vad som felar genom att anlita sakkunnig (med motivationen att det måste hänt dagarna innan tillträde och är således mitt ansvar). Ditt svar låter lite betryggande, det var ju absolut ingenting som skadats.
Att utreda det ligger på den nya ägarens bord. Sen beroende på orsak kan ju utfallet bli olika.

Så det är bara bestrida deras krav på att du ska utreda orsaken. I övrigt ska du inte svara något annat eller snurra in dig i massa påstående eller gissningar.

Redigerat:
  • Gilla
Solvide och 7 till
  • Laddar…
Jag gissar att det är på golvet?
Och jag gissar att de inte är blött i taket?

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.