Byggahus.se

Vad är microlit?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Hej,

Har en gipsvägg som skall målas i källaren och har läst en del om microlit, vad är detta? Vill inte ha "fiskbensmönstrad" glasfiberväv utan mindre struktur. Att bara spackla skarvar innan målning tar en jäkla tid om man skall ha ett bra resultat, kanske är microlit en genväg till bra resultat.

Har använt "återställare" från bl.a. Hornbach och lokala målare innan tapetsering, är det samma som microlit?

// Jocke

2. morsan
    Medlem Nivå 10

Re: Vad är microlit?

Kärt barn har många namn eller? Rätta mig någon kunnig :-[
    Doro har  Easy-Cover http://www.durosweden.se/kollektion/easycover.asp?si=15
    Eco har återställaren http://www.eco.se/collection_show.aspx?coll_id=13&type=3
    Kopierat ur Kanal 5, Room Service ordlista
    Microlitväv
    Microlitväv beskrivs lättast som en strukturfri armeringsväv av glasfibrer. Väven används företrädesvis som förstärkning av ytor av poröst material, eller putsytor som har mycket sprickor. I programmet som spelades in i Adam Sandahls etta (program 1 säsong 4) använde Johnnie microlitväv på väggen där sängen konstruerades. Dels för att täcka gamla sprickor och dels för att få ytan mer flexibel. För att få upp microlitväven på väggen kan du använda dig av någon typ av plastlim (vävlim).
    Men vem som tillverkar den har jag inte lyckats få reda på via Google :(
    Hittade flera
    http://www.caparol.se/main/produkter/09vaggvaver/capaverprod.pdf
    http://www.caparol.se/main/produkter/09vaggvaver/magicglassprod.pdf
    Det finns en hel del att välja på :)

3. T
    Medlem Nivå 5

Halloj!

Easy-Cover, Återställaren och Problemlösaren är produkter som är framtaga som ersättare till bredspackling momentet.. ett moment som amatörer har svårt att få till.
    Det är alltså lite kraftigare väver som spänner över lite större ojämnheter och ger ett fint underlag.
    Dom tar däremot inte hur stora ojämnheter som helst...
    Men i vissa fall är dom klart vettiga!

Microlit eller armeringsduken är mer för att täcka och armera gammla sprickor i t.ex. äldre hus med puts/betong väggar!? Den döljer alltså inte ojämnheter utan är mer som en stark och lite elastik yta. Men den ger även en homogen och jämn yta.
    Därför har den blivit väldigt populär att sätta direkt på gips innan målning.

Microliten finns det många olika fabrikat på..
    Den jag föredrar är den helt utan glasfiber.

/Fredrik

4. C
    Medlem · Nivå 16

Hmmm... Det där lät intressant (hade en fråga nedan om kvalitetsskillnader på microlit). Kan du berätta mer?

/C

5. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16

Hmmm... Det där lät intressant (hade en fråga nedan om kvalitetsskillnader på microlit). Kan du berätta mer?

/C[/quote]
    Tex. Flüggers armeringsväv som är tillverkad av polyester och viss del cellulosa. Tillverkas av dem själva och är handkontrollerad. Ev. fel är markerade med pappersbitar i rullen.
    Håller på att sätta detta i hela huset (på väggar). Denna väv kan ludda något så det gäller att göra en snabb översyn efter första lagret färg.
    Strukturen efter målning är som klassisk papperstapet.

6. S
    Medlem Nivå 2

när det gäller mikrolit som "tapetsering" så är den väldigt känslig man måste vara noga med underarbetet för minsta korn, ojämnhet mm syns även efter målning! rekommenderar det inte om man inte har erfarenhet av spackling och sånt, finns helt släta strukturtapeter som är betydligt bättre att använda och dom håller länge i färg och kvalitet

7. C
    Medlem Nivå 1

varför sätta upp något alls? Vi målade direkt på revnov.gips där skarvarna var tejpade, spacklade och målade och det blev fantasktiskt fint! ;

8. E
    Medlem Nivå 1

ja, det är ju klart att det går att måla direkt på gipsen. Men med microlit får man en fin slitstark yta som målning direkt på gipsen inte ger

9. nattugglan11
    Medlem Nivå 9
    Microlit ser också till att gipsskarvarna inte spricker som de kan göra, jag vet.

10. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Slät strukturtapet?!

11. G
    Medlem Nivå 1
    Kan varmt rekommendera microlit, resultatet blir nästan perfekt.
    Jag upplever att duken tar en hel del ojämnheter och den är lätt att sätta upp. Blev mycket positivt överraskad. Äntligen slipper man allt arbete med bredspackling och slipdamm. För de som ändå vill spackla men tycker det är svårt att lägga spacklet jämt kan jag tipsa om att använda en fixkam att dra ut spacklet med och sedan jämna till med spackelspaden.

12. G
    Medlem Nivå 1

Rättelse

Det är inte microlit jag vill rekommendera utan renoveringstapet ( #genvägen") bla från Rusta (tro det eller ej) den är lite mjukare och lätt att arbeta med än tex easy cover (som är kass). Microlit är väldigt tunn och täcker inget, den skulle funka på nybygge men inte i renoveringssyfte

13. A
    Medlem Nivå 1
    Hej Jocke4u! Jobbar som målare..o kan säga att microlit (el fiberduk som man har ersatt microliten med)..är ett mkt bra val..om du har spruckna putstak el putsade väggar. På gips är det bara en extrakostnad som inte fyller någon funktion överhuvudtaget!!! Har du lagt pappersremsa i skarvarna finns det (ABSOLUT !!) ingen anledning att sätta fiberduk. Faktum är att i branschen så är det föreskrivit PAPPERSREMSA på gips bakom microlit..av den enkla anledningen att bara duken håller inte ihop skarvarna. Att det skulle ge ett starkare resultat tror jag inte ett dugg på faktiskt..får en gipsvägg utan fiberduk sig en törn ...så blir det exakt samma resultat som med fiberduk..ett hack i väggen! Det är färghandlarbranshen som höjt fiberduken till skyarna..närmast en trollduk...av en enda anledning...sälja mer. Du MER än halverar kostnaden på din vägg om du skiter i duken.För ett precis lika bra resultat. Lycka till.

14. B
    Medlem · Nivå 6
    Känns som en bra tråd att plocka upp för mina problem.
    Jag har ett källarrum med väggar i lättbetong. Där har jag tagit bort en vävtapet (jute, inte glasfiber). Alla väggar har sprickor. Dels som efter sättningar av huset, oregelbundna. Men också sprickor/markeringar av var de olika skarvarna finns mellan stenblocken.
    I resten av källaren finns också sprickor. Dessa väggar har dock "alltid" varit målade, och det lät vi en målarfirma göra åt oss för ca 2 år sen. Här har tyvärr sprickorna återkommit.
    Dels har jag ett behov att bredspackla ojämnheter i mitt rum, dels vill jag om möjligt undvika att sprickor uppstår när jag är klar. Spelar det då någon roll vilket slags duk jag använder, microlit, genväg eller liknande? Jag vill dessutom köpa så billigt som möljigt då det är ett rätt stort rum (40 kvm) som inte kommer användas mycket.

15. M
    Medlem · Nivå 11
    Är detta fortfarande en absolut sanning? Jag bygger helt nytt med OSB+gips på alla väggar, metallvinkel 50/50 i hörnen och så klart pappersremsa i alla skarvar. Gipsskivorna skärs i hörnen.

Kostar gärna på mig fiberduk om det markant minskar risken för nånting, men annars slopar jag gärna det extra momentet.