Byggahus.se

Vad är mest förmånligt för oss att göra?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo bor för närvarande i ett radhus som vi "hyr" av min pappa. Vi betalar lånen och har nu renoverat det så det kommer att säljas med vinst på ca 200.000 kr vid en eventuell försäljning.

OM vi skulle hitta ett nytt hus och vilja köpa det, vad är mest förmånligt för oss att göra? Först ta över lånen på radhuset vi bor i nu, betala lagfart o dyl för detta huset, sälja det och skatta för vinsten, köpa det nya huset och betala lagfart osv för det?

Eller kan min pappa sälja radhuset, ge oss vinsten så att vi kan använda den till kontantinsats på det nya huset? På så sätt slipper vi ju betala lagfart och pantbrev två gånger. Är gåvoskatten avskaffad?

Hoppas att någon förstod vad jag menade och har svar på mina frågor. Vad är mest förmånligt för oss att göra?

2. I
    Medlem Nivå 3
    Gåvoskatt avskaffad. Pappa säljer och ger er pengarna.

3. O
    Medlem Nivå 9
    Du har inga syskon som kan komma att tycka att en gåva ska räknas som ett förskott på ditt arv?

4. S
    Medlem Nivå 1
    Nej, inget syskon som skulle tycka att det är ett förskott på arvet. Hon är fullt medveten om att det är vi som renoverat huset och därmed har rätt till vinsten.

Då är det alltså så att han kan sälja huset och ge oss vinsten utan skatter? Förutom reavinstskatt då förstås... Är reavinstskatten på 22% i dagsläget?

5. P
    Medlem Nivå 7
    Jepp. .